Dat Pinterest ruim zeventig miljoen gebruikers heeft (wereldwijd) en ruim 2 miljoen in Nederland, zegt dat het momenteel een populair social media platform is. Ruim 134.000 Nederlanders maken dagelijks gebruik van Pinterest, waarvan het aantal ook nog blijft groeien. Dit social media platform is mooi vormgegeven en dient vooral om inspiratie op te doen. Vandaag duiken wij er dieper in, omdat het ook interessant is voor bedrijven.

Pinterest sfeerbeelden

1. De basis van Pinterest

Gerelateerde pins

Een afbeelding wordt bij Pinterest een ‘pin’ genoemd, waarbij ook een tekst kan worden toegevoegd. Zoek ik in de zoekbalk van Pinterest naar tuin, dan vind ik daar allerlei sfeerbeelden (zie de afbeelding hierboven). Een pin kunt u ook wel zien als een papiertje die u op een prikbord plakt.

Zo heeft iemand een boomstam gebruikt om een fietsenrek in de tuin te creëren. Dit omdat fietsenrekken over het algemeen erg lelijk zijn. En houden mensen ervan dat uw tuin er mooi uitziet, dan is zoiets echt een inspiratie. Klik ik op de pin (afbeelding) met de boomstam, dan zie ik wanneer ik naar beneden scroll ook nog gerelateerde pins.Een naam geven aan mijn bord

Een ander voorbeeld valt meteen op: een pellet is geschilderd en wordt gebruikt als fietsenrek in de tuin. Vind ik een idee zo goed, dan kan ik aangeven dat ik de afbeelding wil bewaren. Deze kan ik daarna toevoegen aan een visuele verzameling, mijn eigen bord over tuinen waar ik later nog eens naar terug kan kijken. Vervolgens klik ik op ‘Maken’ en bewaar ik deze afbeelding.

Iedere keer wanneer ik een foto wil bewaren en wil toevoegen aan mijn ‘prikbord’, dan bewaar ik de pins. Zo verzamel ik allemaal foto’s die ik interessant vind.

Interesses van Pinterest gebruikers

Het bedrijf dat de pin (afbeelding) in eerste instantie op Pinterest heeft gezet, zal zien dat zijn afbeelding wordt bewaard door mensen. Te zien is dat er veel mensen zijn die de afbeelding van de fiets met de pellet hebben toegevoegd op hun eigen bord. Dit zijn 1500 borden, waaronder die van mij. Daarnaast vinden 212 mensen deze foto leuk, dit wordt bij Pinterest aangegeven met een hartje. Zie dit als prikbord, waar mensen later nog eens naar terugkijken om wellicht het leuke idee zelf uit te gaan voeren.

Interesses in Pinterest

Toen ik vorige week het Pinterest account aanmaakte kon ik vijf interesses aangeven. Hierbij heb ik aangegeven dat ik ‘design’ interessant vindt. Vervolgens komen op ‘wall’ verschillende infograpics naar voren, waarvan wij er tot nu toe ook drie hebben gepubliceerd in onze blogs.

Sinds ik dit heb aangegeven zie ik op mijn Pinterest bord allemaal pins (afbeeldingen) die hier betrekking op hebben. Daar komen steeds nieuwe pins bij. Zie ik een pin die ik interessant vind, dan voeg ik deze toe aan mijn bord. Zo kan ik mijn afbeeldingen later nog eens terugkijken wanneer ik dat wil.

Zoals hierboven uitgelegd werkt Pinterest dus in principe voor ‘consumenten’ of uw doelgroep. Biedt u reizen aan, dan gaan mensen die van vakantie en/of reizen houden uw afbeeldingen bewaren en op hun eigen inspiratieborden toevoegen. Of ze willen iets kopen dat u op Pinterest heeft gezet.

2. Pinterest voor bedrijven

Aanmelden als bedrijfLid worden als bedrijf
Bij Pinterest kunt u zich aanmelden als bedrijf. Dit is handig om in de gaten te houden wat er gebeurt met de afbeeldingen die u plaatst op Pinterest. Naast dat Pinterest een uitgebreide handleiding beschikbaar heeft voor het gebruik van het social media platform voor bedrijven, leggen wij graag een aantal basismogelijkheden van het platform uit.

Een pin toevoegen met beschrijving om uw doelgroep te bereikenPin toevoegen
Wanneer u een pin toevoegt is het verstandig om een beschrijving toe te voegen, zodat wanneer mensen zoeken in de zoekbalk naar inspiratie voor een fietsenrek in uw tuin, zij ook uw afbeelding kunnen vinden.

Hebben Pinterest gebruikers sowieso al aangegeven welke interesses zij hebben, dan zullen die ideeën voor de tuin al op hun ‘bord’ verschijnen. Om een pin toe te voegen klikt u op het rode plus icoontje. Vervolgens kunt u alle afbeeldingen van uw website inladen, of een foto vanaf uw computer/mobiele telefoon toevoegen.

Kies een bordDe pin toevoegen aan een bord
Nadat u een afbeelding heeft gekozen en geüpload, moet deze worden toegevoegd aan een bord. Kies bijvoorbeeld een bord per onderwerp. In ons geval hebben wij een bord aangemaakt die wij ‘zoekmachine optimalisatie’ genoemd hebben. Wanneer u de omschrijving heeft ingevuld naar wens klikt u op ‘Maken’.

Categorieën indelen op uw Pinterest account
Denk van te voren wel goed na over in welke categorieën (borden) u uw Pinterest account gaat indelen als onderneming. Pelikaan Reizen, een reisorganisatie, heeft hun Pinterest borden onderverdeeld in landen. Een onderdeel hiervan, Vacation Matchmakers, heeft juist categorieën/borden gemaakt per type, dus bijvoorbeeld ‘Beautiful places’ of ‘Urban Scenes’, wat te maken heeft met de prachtige omgeving van de vakantiebestemming.

Pinterest Fonq

Voorbeeld: FonQ.nl op Pinterest
Fonq.nl, onderdeel van Wehkamp, heeft op dit moment 36 verschillende borden gemaakt op Pinterest. Bijvoorbeeld voor woonaccessoires, de tuin en voor alle producten van beton. Wat mij opvalt is dat FonQ niet alleen eigen producten op hun ‘bord’ plaatst, maar ook andere ideeën die voor de volgers van FonQ interessant zijn. Daar ligt denk ik ook hun kracht, door niet alleen maar hun eigen producten op Pinterest aan te bieden. Wil ik als consument bijvoorbeeld allerlei tips over muurdecoratie of over woonaccessoires, dan klik ik op ‘Volgen’. Vanaf nu verschijnen alle pins van FonQ op mijn muur.

Wordt volgende week vervolgd..
In een volgende blog gaan wij in op hoe u inzichtelijk kunt maken hoeveel Pinterest gebruikers uw pins interessant vinden, hoeveel kijkers u per maand heeft en welke interesses de mensen verder hebben die uw pins leuk vinden. Ook biedt Pinterest de mogelijkheid om een pin te promoten voor een gerichte doelgroep. Op dit moment is dit alleen nog een mogelijkheid die in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk wordt aangeboden.

Helaas moeten we dus nog even wachten voordat het zover is. Vooralsnog is Pinterest interessant voor bedrijven, omdat zoals eerder al gezegd ruim 134.000 Nederlanders dagelijks gebruik maken van dit platform. Wie dat voornamelijk zijn, zullen wij u ook laten weten in onze blog van volgende week!

 Local Scope