In deze blog gaan we een aantal marketingtrends uitlichten die vermoedelijk in 2017 de overhand gaan krijgen. Marketing is een steeds breder wordend begrip en vandaag de dag moeten ondernemingen steeds meer moeite doen om bij te blijven op het gebied van marketingactiviteiten. De marketing veranderd steeds sneller en dat hebben we ook in 2016 weer gemerkt. Voorkomen is beter dan genezen, dus daarom vinden wij het belangrijk om vast vooruit te lopen op de zaken die ons in 2017 worden voorgeschoteld. We hebben een aantal trends voor u op een rij gezet die volgens marketingdeskundigen volgend jaar bepalend zullen zijn.

Videocontent

Het maken van kwalitatieve video’s op het gebied van marketing was al een pré, maar gaat in 2017 nog belangrijker worden als het gaat om het overbrengen van een boodschap. Daar waar nieuwsberichten toch eerder in tekstvorm worden weergegeven, wordt de videotrend wat betreft marketing steeds populairder. In de afgelopen jaren hebben we al veel (grote) ondernemingen zien stunten met uitmuntende video’s en bijzondere boodschappen, maar toch moet de kwaliteit van de video’s in 2017 drastisch verbeterd worden. De consumenten worden steeds kieskeuriger en elk foutje wordt tegenwoordig genadig afgestraft. Het is misschien een investering om goede en duidelijke videocontent te realiseren, als onderneming zal het u wel degelijk resultaat opleveren.

videomarketing

Personaliseren

De marketing moet zich er steeds meer op toespitsen dat consumenten zo persoonlijk mogelijk benaderd worden. Er moet goed worden bijgehouden wat de klanten het meest consumeren en wat hun interesses daadwerkelijk zijn. Op deze manier kunnen marketingboodschappen beter gepersonaliseerd worden en kunnen niet alleen de producten, maar ook de marketing beter worden toegespitst op de individuele consument. De mate waarin consumenten benaderd worden moet in 2017 zo persoonlijk mogelijk gedaan worden en de klant moet écht het idee krijgen dat hij of zij bijzonder is.

Right-time marketing

Hebben we weer zo’n lastig Engels begrip, maar wel één die ook in 2017 steeds meer invloed gaat krijgen op de uitvoering van de marketingactiviteiten. Het begrip right-time marketing betekend dat een reclamecampagne op juiste plaats en perfecte tijdstip moet worden uitgezet. Het bedenken van een goede reclamecampagne is stap één, maar vervolgens moet deze ook de juiste invalshoek hebben. Dit lijkt makkelijker dan het is, want veel bedrijven proberen tegenwoordig met dit fenomeen te spelen. Juist doordat er zoveel gebruik van wordt gemaakt door bedrijven neemt de effectiviteit van deze vorm van marketing af en moeten we ons nog beter toespitsen op het uitzetten van goede reclamecampagnes op het perfecte moment. Belangrijk om te onthouden is ook dat u moet weten wanneer iets wel óf juist niet werkt.

Digitale assistenten

U heeft vast wel eens gehoord van Siri, Cortana of Alexa. Dit zijn digitale assistenten in de vorm van chatbots die het mogelijk maken om te zoeken in een bepaald device, zonder dat u hierbij gebruik hoeft te maken van een search engine (zoekmachine). Daar waar een aantal jaar geleden de chatbots nog grappig waren en vooral leuk om af en toe mee te spelen, zijn deze digitale assistenten vandaag de dag steeds belangrijker als het gaat om het opleveren van veel informatie van gebruikers. Door gebruik te maken van deze chatbots maakt u het de consument een stuk makkelijker om de informatie op een makkelijke manier te vergaren.

social-media-marketingtrends-2017

Social media

Het is eenvoudiger om een social media strategie niet goed aan te pakken, dan er één te bedenken die wel goed werkt. Dat heeft niet alleen te maken met de hoeveelheid content en reclame die wordt uitgezet op social media, maar ook met de kwaliteit van de boodschap. Als de content al te veel wegheeft van reclame, wordt de informatie door de gebruikers op social media al snel genegeerd. Ook bij marketingactiviteiten via social media-kanalen moet u ervoor zorgen dat de boodschap zo persoonlijk mogelijk worden gepresenteerd naar specifieke consumenten. In eerste instantie hoeft de uitgezette content niet direct wat op te leveren, maar zorg ervoor dat de (potentiële) klant de boodschap wel kan waarderen.

 Local Scope