Wist u dat u door social media te gebruiken voor uw bedrijf aan ‘brandbuilding’ doet? Waarschijnlijk haalt u er nog niet alles uit wat erin zit. Wat u echt moet weten over de verschillende social media platformen leggen wij aan u uit!

Belangrijke, bewonderenswaardige of interessante informatie delen wij via social media graag met onze volgers en met de volgers van onze klanten, die wij in aantallen aanzienlijk zien groeien. Niet iedereen ziet de waarde in van social media, wat onder andere komt doordat het aardig wat tijd kost voordat er een waardevol social media kanaal is opgebouwd. Iedere keer iets nieuws bedenken is een bijkomende reden waarom bedrijven vaak afhaken. Toch is het gebruik van het geschikte social media platform voor uw bedrijf zeker de moeite waard. Het is namelijk – wanneer u de do’s en don’ts onderaan de pagina ter harte neemt – zeker effectief in te zetten om uw doelgroep te bereiken.

Social Media voor bedrijven

Facebook

Stipt op nummer één staat Facebook, waarvan ruim 50% van de gebruikers meer dan één keer per dag op Facebook kijkt. Ook nog eens 25 procent kijkt dagelijks (dus dat is al ruim 75 procent dat echt dagelijks gebruik maakt van zijn Facebook account). Via Facebook is het erg gemakkelijk om uw doelgroep te bereiken, omdat u erg gericht kunt aangeven op welke doelgroep u zich wilt richten. Wilt u zich richten op mannen vanaf 20 tot 30 jaar die geïnteresseerd zijn in voetbal, omdat u in een weekend een evenement organiseert? Een voetbalevenement waarbij een wedstrijd (bijvoorbeeld Ajax tegen FC Twente) op een groot scherm te zien is? Via Facebook is dat heel gericht in te stellen. Wij doen dat ook voor een aantal van onze klanten en daaruit blijkt dat Facebook adverteren zeker een goed effect heeft.

– Gebruik gemiddeld gezien niet meer dan 250 karakters per Facebook post
– Wissel uw commerciële berichten af met anekdotes of nieuws/trends
– Plaats een heldere afbeelding van groot formaat bij uw berichten

Youtube en Google+

Ook Youtube en Google+ zijn populair. Maakt u nog geen gebruik van Youtube voor uw bedrijf, dan is het zeker aan te raden om uw bedrijfsvideo openbaar te plaatsen of productfilmpjes te plaatsen. Fijn is ook nog dat u precies kunt zien hoeveel mensen uw video’s hebben bekeken. Google+ moeten we zeker niet vergeten. Het handige aan Google+ is dat u de volgers kunt onderverdelen in groepen. Maakt u bijvoorbeeld een aparte groep van volgers die ooit al iets bij u hebben afgenomen maar nog niet terug zijn gekomen, dan kunt u deze groep een aanbieding tonen die andere groepen (zoals bijvoorbeeld wel terugkerende klanten) niet kunnen zien. 30% van de Google Plus gebruikers kijkt dagelijks op Google+. Daarnaast kijkt 28% van de gebruikers dagelijks op zijn Google+ account.

Ondanks dat deze video van Google uit 2011 komt, geeft deze nog steeds weer waarom Google+ interessant kan zijn voor uw bedrijf:

Instagram en Pinterest

Sociale media kanalen zoals Instagram en Pinterest hebben een hoger ‘brand engagement’ dan bijvoorbeeld Facebook en Google Plus. Dit komt gedeeltelijk door de beleving die de volgers op Instagram en Pinterest krijgen door het beeldmateriaal. Vooral op Instagram blijkt dat de kans 60% hoger is dat volgers het bericht leuk vinden dan dat Facebook berichten worden geliked. Kledingmerken, webwinkels met mooie designer producten of andere beeldende markten doen het goed op deze social media kanalen. Wilt u een stukje inspiratie overbrengen op de klanten, dan raden wij zeker aan om gebruik te maken van Instagram of Pinterest.

✓ Plaats hier ook duidelijke foto’s met een grote resolutie
✓ Maak gebruik van hashtags (niet teveel, houd er twee of 3 aan)
✓ Zet uw profiel op openbaar, zodat onbekenden u kunnen volgen

Infographic social media

Bekijk de infographic over social media voor bedrijven hieronder. Er zijn namelijk wel een aantal dingen waar u rekening mee moet houden, zoals dat het belangrijk is dat u origineel bent en dat u niet teveel ‘spamt’ op het internet. Wanneer mensen uw bedrijf te vaak voorbij zien komen kan dat averechts werken en zullen zij u ontvolgen.
Social media voor uw bedrijf

Wilt u meer tips over social media voor uw bedrijf of bent u na het lezen van onze blog geïnteresseerd in Facebook adverteren, dan kunnen wij u daar zeker bij helpen! Neem gerust contact met ons op.

Neem contact op

 Local Scope