Wat is domein autoriteit en hoe komt dit precies tot stand? Voor deze tijd een interessant onderwerp om over te bloggen, omdat wij merken dat het aantal vragen over domein autoriteit oftewel de domain authority score toeneemt. Dit zien wij zowel bij nieuwe aanvragen als bij onze huidige klanten. In deze blog vertellen wij je graag meer over dit fenomeen.

‘Domain Authority’ wordt afgekort met DA en is een zoekmachine ranking score ontwikkeld door Moz. Deze score voorspelt hoe goed een website wordt gepositioneerd in de zoekresultaten. De domein autoriteit wordt weergegeven in een getal tussen 1 en 100. Hoe hoger de score, hoe groter de mogelijkheid is op een hoge positie in de zoekmachine. 

Hoe wordt de domein autoriteit score berekend?

Deze score komt tot stand uit meerdere factoren die een belangrijke rol spelen, waaronder de verwijzende domeinen en het aantal links. De DA score kan gebruikt worden als indicatie om de waarde van websites te bepalen. Hierdoor is het mogelijk om een vergelijking te maken met andere websites. Met Moz is zelfs over een bepaalde periode te zien hoe het is gesteld met de domein autoriteit. 

De domein autoriteit score is geen score is die door Google wordt gebruikt voor de indeling van de zoekresultaten. Immers kan je uit onderzoeken herleiden dat websites met een hoge domein autoriteit over een goede positie in Google beschikken. 

Hoe kan je een domein autoriteit score zien?

Er zijn diverse tools waarmee je de ‘Domain Authority score’ kunt zien. Je kunt de MozBar gebruiken (een gratis Google Chrome extensie) of Link Explorer – eveneens van Moz – gebruiken. Daarnaast biedt Moz ‘SERP Analysis’, een gedeelte van Keyword Explorer, waarmee je de zoekresultaten kunt analyseren. Er zijn tientallen tools op het internet beschikbaar die de domein autoriteit weergeven. 

Wanneer kan je blij zijn met jouw DA score?

Er zijn een aantal websites die een autoriteit zijn op het internet vanwege de grote hoeveelheid externe links van hoge kwaliteit. Goede voorbeelden hiervan zijn Wikipedia en Google.com. Deze websites hebben een ongekende grote omvang. De ‘gewone’ bedrijfswebsite heeft echter vaak een kleine omvang en bestaat doorgaans (soms nog niet eens) uit tientallen pagina’s. 

Logischerwijs zal een ‘gewone’ bedrijfssite over een stuk minder externe links en een veel lagere DA score beschikken. Nieuwe websites zullen altijd starten met een domein autoriteit score van 1. 

Gezien het feit dat de domain authority score slechts een indicatie geeft van de rangschikking in de zoekresultaten, zou het verkrijgen van een hoge DA score niet het enige doel moeten zijn. Wanneer je jouw score vergelijkt met die van jouw concullega’s in de zoekresultaten is de DA score zeker goed om mee te nemen in het totaalplaatje.

Hoe kan ik mijn domein autoriteit score verbeteren?

Het is erg lastig om deze score direct te beïnvloeden. Het verbeteren van deze score kan vaak alleen door diverse SEO verbeteringen door te voeren. Daarnaast zit het hem vooral in de linkbuilding. Belangrijk is dat jouw linkprofiel wordt uitgebreid met links vanaf websites die beschikken over hun eigen relevante backlinks. 

Wij raden aan de DA score als een factor te zien die je meeneemt bij een verbeterslag. Je zult je namelijk verbazen over het volgende: niet perse de website met de hoogste domein autoriteit score staat bovenaan in Google. 

Het draait niet alleen om de hoeveelheid links en verwijzende domeinen, maar natuurlijk ook om de kwaliteit van de content, interne links, snelheid van de website, domeinleeftijd en ga zo maar door. Wil je meer weten over domeinautoriteit? Neem contact met ons op via 053 – 7600906 of stuur een e-mail naar info@localscope.nl