Moet u ‘knallen’ in een bepaald seizoen? Verkoopt u een zomerproduct, of verleent u een dienst waar juist in de winter veel vraag naar is? De zomer komt er aan.. tijd om die bestellingen binnen te krijgen! Wanneer u afhankelijk bent van een bepaald seizoen is het essentieel dat u op het juiste moment hoog in Google staat. Anders loopt u een hoop omzet mis. Biedt u een zomer- of een winterproduct aan, dan is deze blog heel belangrijk voor u!
Wanneer is er de meeste vraag naar uw product?
Welke zomer- of winterproduct biedt u aan? In deze blog kijken wij naar verschillende producten en diensten, zodat wij u een duidelijk beeld kunnen geven van de verschillen. Wij vinden het uiterst interessant wat er allemaal blijkt uit de zoekopdrachten in Google. Wanneer er blijkt dat er in Amsterdam, in de maand juli van vorig jaar, 720 keer werd gezocht in Google naar een IJssalon, dan is zoekmachine optimalisatie ook daar erg interessant voor!
Voor deze blog kijken wij naar de periode april 2015 tot en met maart 2016.
Landelijke zoekwoorden
Zomerproducten | Gemiddeld aantal zoekopdrachten | Piek in (maand) |
Korte broek | 1900 | Juni (4400), juli (5400) |
Opblaasbaar zwembad | 2400 | Juni (9900), juli (12100) |
Zonnebrandcreme zonnebrandcrème zonnebrandcréme |
2450, waarvan 50 keer op de foutief gespelde zoekwoorden | April (3680), mei (3650), juni (6720), juli (5500), augustus (1930) |
Zonnebril | 9900 | April (18100), Juni (18100), Maart (18100) |
Op het zoekwoord ‘korte broek’ wordt gemiddeld 1900 keer per maand op gezocht in Google. In de maanden september tot en met december is dit aantal echter maar 720 tot 880 keer per maand. U raadt het al, dit houdt in dat er ook hoge pieken zijn in Google! In de maanden juni en juli van vorig jaar (2015) werd er maar liefst 4400 en 5400 keer per maand gezocht op ‘korte broek’.
Geliefd in de herfst en de winter
In bovenstaande afbeelding kunt u zien dat er in januari maar liefst 1300 mensen zoeken naar ski’s. Ondanks dat er iedere maand mensen zoeken naar ski’s, is de piek in de zoekopdrachten heel belangrijk.
Lokale/regionale zoekwoorden
Seizoenszoekwoorden | Gemiddeld aantal zoekopdrachten | Piek in (maand) |
Camping Overijssel | 1300 | April t/m augustus April (1600, Mei (1900),Juni (1600), Juli (2900) |
IJssalon Amsterdam | 390 | Mei (590), Juni (720), Juli (720), Augustus (590) Ook in april al! 480 mensen |
Camping Achterhoek | 720 | Piek in juli, 1900 mensen zochten vorig jaar juli naar een camping in de Achterhoek. |
Zonnebank Enschede | 210 | Piek in mei (320), december (260) februari 2016 (320), maart 2016 (320) |
En zo zijn er nog veel meer voorbeelden over de producten of diensten die populair zijn in een bepaald seizoen, maar voorlopig laten wij het hier even bij.

Wat Google ons nog meer kan vertellen..
Wat interessant is, is dat wij bijvoorbeeld ook kunnen zien hoeveel mensen vanaf een bepaalde locatie (stad of dorp) maandelijks naar een zonnebril zoeken. In april 2015 hebben er 170 mensen uit Enschede gezocht naar een zonnebril. 40 mensen uit Enschede zoeken gemiddeld 40 keer per maand op de woorden ‘Uit eten’.
Zo kunnen wij nog veel meer data uit Google halen, wat wij erg interessant vinden voor uw bedrijf. Voor ons is het van belang dat wij samen met u het beste resultaat behalen. Dat u op het juiste moment hoog in Google staat. En dat u daar de vruchten van kan plukken!
Wanneer moet er dan begonnen worden met SEO?
Dat is onder andere afhankelijk van de concurrentie die er zich al in de bovenste zoekresultaten bevindt. Maar wat wij zeker weten, is dat er ruim van te voren gestart moet worden met zoekmachine optimalisatie. En dat er niet gestopt kan worden in de wintermaanden. Voor een stabiele positie in Google moeten er periodiek werkzaamheden verricht worden, die steeds weer worden toegepast voor een stabiele positie in Google. U bent dan ook vindbaar wanneer er minder mensen naar uw dienst of product zoeken.
Van belang is wel om extra werkzaamheden ruim van te voren uit te gaan voeren. Vooral wanneer u start met zoekmachine optimalisatie (voor een zomerproduct) is het van belang om in de winter al te starten met SEO. Start u in het seizoen waarin u eigenlijk al moet gaan verkopen, dan loopt u in het eerste jaar wel wat omzet mis. Wij helpen u hier graag bij door te kijken naar de beste mogelijkheden voor uw bedrijf.
Benieuwd hoe u er voor staat met uw bedrijf? Vraag onze gratis SEO scan aan!