Een wat alternatievere blog voor deze week, omdat we soms allemaal even terug moeten naar de basis. Soms willen we alles tegelijk. Waar ligt ook al weer de focus op? In iedere onderneming wordt wel eens teveel gas gegeven om alle ballen hoog te kunnen houden. Soms moet er ook even op de rem getrapt worden. Juist zodat u ervoor kunt zorgen dat de klant bij u terugkomt door een positieve ervaring die zij met uw onderneming hebben gehad.

Investeren in een langdurige klantrelatie of in terugkerende klanten kan daarom erg van waarde zijn voor uw bedrijf. En doordat u uw marketingbudget op een slimme manier inzet blijven er nieuwe klanten binnenkomen, maar komen er ook klanten terug. Zet u uw marketingbudget op een slimme manier in? Wij helpen u in deze blog graag te begrijpen hoe u dit kunt doen!

Slim investeren in internetmarketing

Uw marketingbudget slim en doordacht inzetten?

Wij zetten ons in voor kleine tot middelgrote ondernemers. Van elektricien tot schoonheidsspecialiste helpen wij om hoger in Google te komen. Voor deze ondernemers is het funest wanneer er met ‘losse flodders’ wordt geschoten. Een budget voor marketing moet zich altijd terug verdienen en moet daarom slim worden ingezet. Het marketingbudget wordt onder de loep genomen wanneer er niet genoeg werk of aanvragen uit voort komen.

Ook is aan ons om een stapje verder te gaan en mee te denken, zodat de (nieuwe) klanten die onze klanten krijgen, extra worden gestimuleerd om weer eens terug te komen. Bijvoorbeeld door een nieuwsbrief te versturen en daar eens in de zoveel tijd een kortingscode aan toe te voegen. Of voor een restaurant; dat wanneer mensen komen eten, er dan een kortingscoupon wordt uitgedeeld voor de volgende keer. Of dat ze achteraf een gratis drankje krijgen. Dat is attent!

Vooral wanneer deze klanten via SEO of SEA zijn binnengekomen op uw website en daarna contact hebben gezocht, is het van belang dat u het meest mogelijke rendement behaald. Eigenlijk is dit belangrijk bij iedere vorm van marketing.

No big spending

Stiekem zijn we niet heel erg fan van deze Engelstalige termen, maar soms glipt het er toch tussendoor. ‘Big spender’, zong een actrice met een prachtige stem twee weken geleden bij Theater Mystiek in Enschede. Veel geld uitgeven aan marketing is niet persé fantastisch. Het moet zich wel immers wel terugverdienen, anders is het al snel weggegooid geld. Een deel van onze groep had nog nooit van Theater Mystiek gehoord, wat waarschijnlijk komt doordat ze weinig reclame maken.

Wel staan ze vrij hoog in de zoekmachines met bijvoorbeeld het zoekwoord ‘Horror show’ waar 30 keer per maand naar wordt gezocht in Google, maar dat is niet erg moeilijk te bereiken. Zij onderscheiden zich van anderen door fantastisch te zijn in wat ze doen. Acteren, zingen en gruwelen. In dit geval geldt het volgende niet: geen massa is kassa, maar kwaliteit, dat staat daar pas hoog in het vaandel.

Overweldigende ervaringen worden gedeeld door uw klanten

Klantenbinding: voor een langdurige klantrelatie

Deze horrorshow heeft er een hoop nieuwe fans bij, wat waarschijnlijk resulteert in een hoog percentage terugkerende ‘klanten’. Bij hun ligt de focus op de beleving, het vermaak en de sfeer. Voelen uw klanten zich goed wanneer ze een product of dienst bij u hebben afgenomen? Ligt er bij u ook een focus op hoe uw klant uw product of dienst beleeft? Richt u zich voornamelijk op het genereren van nieuwe klanten, of besteedt u constante aandacht aan uw al bestaande klantenkring, door bijvoorbeeld een wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief uit te brengen?

De volgende dag – na het avondje vermaak – werden de foto’s die van iedereen gemaakt zijn op het internet (Facebook) gepubliceerd. Na vier tot vijf uur theater gingen de kostuums uit en maakten de acteurs contact met het publiek. Onze groep bleef het langst hangen, omdat wij zo geïnteresseerd waren in wat hen beweegt zoiets moois neer te zetten. Hiermee proberen wij uit te leggen dat wanneer u een stapje extra doet voor uw bestaande klantenkring, dat zij dit dan vol lof doorvertellen aan andere mensen.

Positieve recensies en mond tot mond reclame

Erg belangrijk is dat u weet dat wanneer u bijvoorbeeld maandelijks €50.- tot €100.- aan SEO (zoekmachine optimalisatie) of aan SEA (zoekmachine adverteren) uitgeeft, u hier nog meer rendement uit kunt halen. De mensen die u via die investering van €50.- tot €100.- per maand binnenkrijgt (kan ook meer zijn), vertellen dit bij een goede ervaring door aan familie, vrienden en kennissen. Uit uw marketingbudget haalt u dan nog meer rendement als u zich focust op uw (bestaande) klanten en u niet alleen maar richt op het binnenhalen van nieuwe klanten.

Na onze positieve ervaring bij Theater Mystiek hebben wij aan meerdere mensen in onze omgeving gevraagd of zij van het horrortheater gehoord hebben. Daarnaast hebben meerderen van onze groep een recensie op sociale media van het theater achtergelaten. Legt u uw klanten in de watten, dan zal dit een positief gevoel geven aan de klant. Bij een zeer positieve ervaring zal dit doorverteld worden. Zo haalt u meer uit het budget voor marketing, omdat de klanten die u binnen heeft gekregen via SEO of SEA ook voor nieuwe klanten zorgen.

Blijf deze mensen prikkelen! Hoe? Hieronder nog een paar korte en laatste tips:

– Nieuwsbrief
– Kortingscodes
– Kortingscoupon
– Vragen om beoordelingen
– Blogs (en leuke nieuwtjes delen)
– Social media onderhouden
– Persoonlijke benadering
Nieuwsbrief bijvoorbeeld met naam versturen, koptingscoupon via de post met naam erop versturen. Noem maar op!

Heeft u vragen over onze blog? Wij beantwoorden deze graag! Vul ons contactformulier hieronder in of bel ons gerust op 053-7600906.

 Local Scope