Af en toe zien wij het helaas nog voorbij komen: bedrijven die teksten kopiëren van een collega of concurrent (concullega). Dit gaat veelal om productinformatie die standaard wordt aangeleverd door leveranciers of tekst over een te leveren dienst. Soms is het niet eens zo dat uw concullega de intentie heeft om met voorbedachten rade uw teksten te kopiëren, maar is er gewoonweg geen inspiratie om iets nieuws te bedenken. Wat kunt u doen als uw content gepikt wordt door een ander? Waarom moeten uw teksten uniek zijn? Lees de tips in onze blog van vandaag!

Unieke content schrijven

Even lekker snel knippen en plakken?

Op het eerste oog lijkt het geen kwaad te kunnen. Het kost geen enkele moeite om de tekst te kopiëren en te plakken. Echter is het kopiëren van content wel een probleem voor de vindbaarheid in Google. De gekopieerde tekst zal nooit zo hoog in de zoekresultaten komen als de al eerder bestaande tekst. Google zorgt er tegenwoordig voor dat de precies dezelfde tekst niet wordt getoond in de zoekresultaten. Deze pagina wordt dan geheel weggelaten in de zoekresultaten van Google.

Wordt er bijvoorbeeld een standaard tekst aangeleverd door een leverancier, dan is het aan u om daar unieke content van te maken. Breid deze aangeleverde tekst uit met uw eigen informatie en kennis. Doet u dat niet, dan zal uw website niet goed geïndexeerd worden door Google en werpt ook zoekmachine optimalisatie niet voldoende zijn vruchten af. Bij zoekmachine optimalisatie is het ook ten alle tijden van belang dat u of een andere partij zorgt voor nieuwe – eigen geschreven – content.

Is uw unieke content gestolen? Houd de dief!

Het kopiëren van tekst – om deze in zijn geheel te gebruiken voor u zelf – is hartstikke strafbaar. Dit valt onder het auteursrecht, wat ook geldt voor content op het internet. Het auteursrecht is dus een belangrijke reden om unieke content te creëren en uw eigen fantasie op de teksten los te laten. Merkt u dat uw eigen teksten gekopieerd zijn door een ander, dan kunt u de eigenaar van de website waar u de content vindt eerst netjes aanschrijven. Soms komt het wel eens voor dat een medewerker de teksten heeft ‘gestolen’ en dat de eigenaar van de webwinkel of website geen idee heeft dat de teksten ergens anders vandaan komen en niet uniek zijn.

Reageert de persoon in kwestie echter niet op uw verzoek om de teksten aan te passen, dan kunt u een aantal stappen ondernemen, afhankelijk van hoe ernstig u dit vindt:
– Stuur een verzoek dat zij de tekst moeten aanpassen of weghalen
– Vermeld in de mail dat wanneer zij dit niet doen, u een factuur stuurt
– Vraag of ze de bronvermelding erbij zetten
– Beroep u op uw auteursrecht – ook al staat er geen Copyright© vermeld op uw website (dat maakt geen enkel verschil) – en gebruik de juridische weg om de teksten te laten verwijderen.

Hoe kunt u zien of uw teksten gekopieerd zijn?

Dit kan via een handige tool. Vul uw website in op de voorpagina van Copyscape.com. Daarna komen er een aantal websites uit (als u pech hebt) met teksten en pagina’s die van uw website zijn gekopieerd. U heeft de dader dan direct gevonden. Typen wij bijvoorbeeld de website van de Telegraaf in, dan zien wij dat er websites zijn die een gedeelte van een tekst van de Telegraaf hebben gekopieerd. Foei!
Unieke content controleren met Copyscape
Wilt u niet dat uw website tussen deze resultaten in Copyscape te vinden is, dan raden wij aan om uw eigen teksten te schrijven. Bent u echt totaal inspiratieloos, dan kunt u altijd nog een tekstschrijver inschakelen. Schakelt u iemand in of schrijft u de teksten zelf, dan voorkomt u dat eerdaags een factuur of een juridisch geschil krijgt. Het scheelt ook een hoop gedoe en rivaliteit op het web, want wanneer u dagelijks heel erg druk bent met het schrijven van unieke content is het erg vervelend dat iemand anders de teksten gebruikt.

Kopieer dus geen teksten en schrijf unieke content! Of besteed het uit aan iemand (of een bedrijf) die weet dat iedere webtekst – vooral bij zoekmachine optimalisatie – uniek moet zijn.

Bronvermelding:
(1). Ondernemen en internet Je webteksten beschermen. Geraadpleegd op 3-2-2016.

 Local Scope