Hoe zorg je ervoor dat je (nog) hoger in Google komt én daar blijft staan? Binnen de zoekresultaten is nog steeds de regel: hoe hoger je staat met relevante zoekwoorden, hoe meer bezoekers en hoe meer aanvragen of bestellingen je krijgt. Zak je één plek of meerdere plaatsen terug, dan zal je hier zeer waarschijnlijk de negatieve effecten (minder aanvragen) van ondervinden. Hoe komt dit en hoe blijf je jouw concullega’s voor?

Ervaar je dit niet, maar wil je graag meer weten over hoe je op die topposities (1, 2 of 3) blijft staan? Ook dan is deze blog interessant voor jou. Hierdoor is voor jou nog duidelijker hoe je beter vindbaar wordt én/of beter vindbaar blijft. Sta je op de eerste positie, dan kan het alsnog heel waardevol zijn om dit inzicht te hebben. Stel dat je ziet dat één van jouw concullega’s ineens een aantal krachtige links heeft geplaatst, dan kan je hier vervolgens gelijk op inspelen.

In de afbeelding hieronder zie je een weerspiegeling van de zoekresultaten, maar dan in SEranking met een overzicht per dag. Je ziet hieronder dat de resultaten per dag verschillen. Een soort hardloopwedstrijd; zo zien we dat ook wel eens. 

Wil je het nu écht aanpakken?

Steeds meer ondernemers zien de waarde in van hun online vindbaarheid. We merken dat veel klanten, maar ook potentiële klanten (mee) willen werken aan de vindbaarheid van hun website. Ook willen steeds meer mensen inzicht in hun processen. Wil je hier zelf ook graag meer over weten en ben je klaar voor ‘de volgende stap’? Dan is dit de perfecte blog voor jou.

Sommige klanten hebben eerst zelf geprobeerd om hoog in Google te komen, wat soms ook heel (erg) goed uitpakt. Toch merken veel mensen dat ze op een gegeven moment niet verder komen met bepaalde zoekwoorden. Hoe kan dit? Voor de zekerheid willen we aangeven dat het in heel veel branches moeilijk of zelfs onmogelijk is om zonder structurele linkbuilding een hoge positionering in de zoekresultaten te vergaren en te behouden. Dit is afhankelijk van de competitie in jouw branche en de huidige activiteiten van concullega’s. Ook is het afhankelijk van de posities die je op dit moment hebt in de zoekresultaten.

Online vindbaarheid is een continu proces: eenmalige werkzaamheden kunnen wel zijn vruchten afwerpen, maar je zult merken dat als je echt wilt groeien in Google, je structureel bezig moet zijn of blijven.

Hieronder zie je de positie van een zoekwoord over de afgelopen maand in SEranking.

Waarom schrijven we deze blog?

Dit komt omdat veel (nieuwe) klanten vaak met hetzelfde te maken hebben en dezelfde vragen stellen, zoals:

  • Wat kunnen we zelf doen of samen doen voor die extra verbeterslag?
  • Hoe komt het dat mijn concullega op één blijft staan in de zoekresultaten?
  • Waarom staat die concullega met zo’n lelijke website op de eerste pagina?
  • Hoe lang duurt het nog voordat ik op de eerste pagina kom?
  • Een jaar geleden stond ik altijd op de eerste plek, maar nu ben ik ingehaald door mijn concurrenten. Het lukte altijd zelf, maar nu niet meer. Hoe komt dit?

Daarnaast vinden wij het belangrijk om ook met behulp van deze blog duidelijk te maken waarom en hoe je dit aan kunt pakken. Ook is het fijn om te zien dat de investering die je doet in jouw website zijn vruchten afwerpt: het structureel aantrekken van nieuwe klanten. Dit bereik je echter niet zomaar, dat is in sommige branches wel duidelijk.

Mijn website is nog niet op de eerste pagina gepositioneerd: wat kan ik doen? 

Ben je nog niet op de eerste pagina te vinden in de zoekresultaten van Google? Dat is jammer, omdat we weten dat ongeveer 97% van alle Google gebruikers zijn/haar keuze op de eerste pagina maakt. Uit een recent onderzoek blijkt dat ongeveer 65% van de mensen kiest voor een zoekresultaat in de top 5. Wil je graag meer aanvragen, dan is het noodzakelijk dat je in de top 5 komt te staan. Het liefst willen we natuurlijk voor altijd bovenaan staan, maar hoe bereik je dit?

De basis is platgezegd: een snelle, duidelijke website met jouw diensten of producten, pluspunten, relevante landingspagina’s per zoekwoord(engroep) en het structureel uitbreiden van jouw linkprofiel. Verder moet de basis  goed zijn: een duidelijk telefoonnummer op de website, contact- of offerteknoppen en telefonisch goed bereikbaar zijn. Kleine tip tussendoor: lukt dat laatste niet altijd goed, dan is een goede telefoonservice echt een aanrader.

Hoe lang gaat het nog duren?

Bij de start van een project is het soms lastig om een verwachting uit te spreken. Hoe lang gaat het duren voordat je de eerste pagina bereikt? Lukt dit binnen een half jaar of moet ik eerder aan een jaar denken?

Hoe lang dit duurt ligt in eerste instantie aan de competitie in de zoekresultaten. Om in kaart te brengen wat de concurrentie heeft gedaan om hoog in Google te komen stellen wij onder andere de volgende vragen:

  • Hoe sterk zijn jouw concullega’s in de zoekresultaten?
  • Hoeveel verwijzende domeinen en links hebben zij?
  • Hoe krachtig is hun linkprofiel?
  • Met hoeveel zoekwoorden worden zij gevonden in de organische zoekresultaten? Hoe vaak wordt er een blogbericht geschreven?
  • Uit hoeveel woorden bestaan deze berichten gemiddeld? 

Soms duurt het, ondanks dat we een verwachting uitspreken die ergens op is gebaseerd, langer dan verwacht voordat je aanzienlijke meer aanvragen krijgt via zoekmachine optimalisatie.

Wil je dit inzicht? Een concurrentieonderzoek kan al vanaf €95,- excl. BTW per rapport. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie. Ben je klant bij ons? Incidentele, beknopte onderzoeken doen we uiteraard kosteloos. 

In de afbeelding hieronder zie je een grafiek die de gemiddelde positie weergeeft van een lopend project, gestart in maart van dit jaar. 

Mijn website is op de eerste pagina gepositioneerd, wat kan ik doen?

Het eerste doel is inmiddels behaald, die felbegeerde eerste pagina. Nu is het tijd voor een nieuw doel. In onze positierapportage (voortgang) arceren we positie 4 t/m 10 in dezelfde kleur groen, omdat we altijd graag naar de top 3 willen. Positie 1 t/m 3 zijn lichtgroen gearceerd, waardoor je het verschil tussen deze doelen duidelijk kunt zien. Natuurlijk willen we naar die eerste plek. Waarom willen we dat? 

Misschien heb je wel eens van het doorklikpercentage, oftewel de click through rate, gehoord. Uit een recent artikel en onderzoek is gebleken dat dit ongeveer de verdeling is van het percentage bezoekers per positie:

  • Positie 1: 20,5%
  • Positie 2: 13,32%
  • Positie 3: 13,14%
  • Positie 4: 8,98%
  • Positie 5: 9,21%
  • Positie 6: 6,73%
  • Positie 7: 7,61%
  • Positie 8: 6,92%
  • Positie 9: 5,52%
  • Positie 10: 7,95%

Als je van dit onderzoek uitgaat kiest bijna 47% voor een zoekresultaat in de top 3 en zelfs 20,5% voor de eerste positie. Het verschil tussen 2 en 3 is niet groot, maar als je lager gepositioneerd staat is het doorklikpercentage ineens aanzienlijk lager. Des te belangrijker is dat we zo hoog mogelijk komen op die eerste pagina. Vaak bekijken we achter de schermen wat er nodig is om dit voor elkaar te krijgen, maar hier kunnen we je ook actief in meenemen. Een veelvoorkomend stappenplan is hierbij:

  1. Het frequenter plaatsen van links; het plaatsen van meer links in overleg, eventueel voor een kleine meerprijs per link (ligt aan het type link en de kosten van de link)
  2. Het uitbreiden van het linkprofiel met links vanaf websites met een extra hoge waarde; vaak met een extra hoge prijs. Eigenlijk geldt: hoe hoger de waarde van een domein, hoe hoger de prijs van een artikel of link is.
  3. Uitbreiden van de content op de landingspagina of aanpassingen doorvoeren;
  4. Het structureel uitbreiden van content op de website met behulp van blogs; 
  5. Website laten doorlichten of er technisch aanpassingen of updates nodig zijn. Goed is om de website regelmatig een update te geven. Jouw website of webshop staat als een huis, maar af en toe moet je iets vervangen of repareren. 

Om organisch te (blijven) groeien zal het afhankelijk van de competitie en branche nodig zijn om regelmatig nieuwe content toe te voegen. Bij het schrijven van nieuwe content kan je relevante zoektermen meenemen, zodat je ook met deze blogs goed gevonden zal worden in de zoekresultaten. Van tevoren maak je inzichtelijk (met behulp van de Zoekwoordplanner) welke informatie wordt opgezocht door jouw doelgroep.

Werk je regelmatig aan nieuwe pagina’s, producten of blogs, dan zie je een groeiende hoeveelheid organische zoektermen en een groeiend organisch verkeer. Hieronder zie je enkele printscreens van onze lopende projecten. Deze klanten werken regelmatig aan het uitbreiden van hun content. 

Vergelijking zoekresultaten: hoe kom je écht in de top 3 van Google? 

Om beknopt inzichtelijk te maken wat bedrijven in diverse branches vooral qua linkbuilding hebben gedaan (en doen) om in de top 3 te komen én te blijven hebben we diverse branches bekeken en een vergelijking gemaakt. Veel bedrijven hebben een sterke online positie in de organische zoekresultaten.

We zien bijna altijd dat een krachtig profiel niet in een jaar is opgebouwd, maar dat de meeste partijen al jaren bezig zijn aan hun online vindbaarheid. Eigenlijk geldt bijna voor iedereen dat je langdurig moet investeren in de online vindbaarheid om mee te kunnen (blijven) doen, vooral als de bedrijven die op de eerste pagina staan zoveel verwijzende domeinen hebben. Voor de overzichtelijkheid hebben we een splitsing gemaakt tussen:

  1. Zeer hoge competitie
  2. Hoge competitie
  3. Medium competitie
  4. Lage competitie

Belangrijk om te vermelden: het gaat niet alleen om de aantallen links, maar zeer zeker ook om de kwaliteit van de links. Hierdoor kunnen websites, die toch minder verwijzende domeinen hebben, bovenaan staan. Ook kan een goede positie het gevolg zijn van een goede landingspagina of tekst op de voorpagina (relevantie). In de vergelijkingen hieronder hebben we de aanwezigheid van (goede) content niet meegenomen. We zien dat er vooral in de categorie met een zeer hoge en hoge competitie actief wordt geblogd. Met behulp van steeds meer pagina’s of blogs zorg je ervoor dat je met steeds meer zoekwoorden goed gevonden wordt. Wat de beste frequentie is hangt af van de competitie, daarnaast is ook de lengte van de blogs belangrijk. 

1. Vergelijkingen met zeer hoge competitie in Google

Vergelijking 1: dameskleding (8.000 zoekopdrachten per maand)

Wie kent ze niet? Zalando, Shoeby, Sans Online: bekende partijen die een (zeer) sterke positie hebben verkregen op de eerste pagina. Zalando beschikt op dit moment over 3240 verwijzende domeinen.  Deze partijen hebben jarenlang geïnvesteerd in hun linkprofiel (zie grafiek ‘Referring Domains’). In 2013 beschikte Sans-online.nl al over meer dan 500 verwijzende domeinen. Op het moment wij een aanvraag krijgen van iemand die zich met een nieuwe webshop in deze branche bevindt. 

Website                               Aantal links Aantal verwijzende domeinen
1) Zalando.nl 11.600.000 3.240
2) Sans-online 18.7000 1.040
3) Vantilburgonline.nl 4.140 406
4) Bomont.nl 99.100 304
5) Shoeby.nl 70.000 908

Vergelijking 2: boormachine (9.900 zoekopdrachten per maand)

Een boormachine kopen? Dan kom je vast terecht bij één van de autoriteiten op dit gebied. Praxis, Gamma of Hornbach. Als je nu nog hiertussen wilt komen, dan mag je met groot geschut komen. Deze bedrijven timmeren ook al jarenlang aan de weg qua linkbuilding.

Website Aantal links Aantal verwijzende domeinen
1) Praxis.nl 572.000 2.540
2) Gamma.nl 187.000 2.760
3) Hornbach.nl 191.000 1.600
4) Bol.com 10.300.000 45.600
5) Coolblue.nl 13.400.000 6.730

Vergelijking 3: smartphone (27.100 zoekopdrachten per maand)

Een smartphone kopen? Ook dan kom je zeer waarschijnlijk terecht bij de gevestigde partijen. Coolblue komt hierna. Om inzichtelijk te maken over hoeveel links en verwijzende domeinen zij beschikken volgens Ahrefs.com hebben we Coolblue hieronder toegevoegd. Wat een prestatie, wat een autoriteit.

Website Aantal links Aantal verwijzende domeinen
1) Mobiel.nl 271.000 1.100
2) Belsimpel.nl 86.800 1.990
3) Kieskeurig.nl 2.070.000 2.800
4) Coolblue.nl 13.400.000 6.730
5) Bol.com 10.300.000 45.600

2. Vergelijkingen met hoge competitie in Google

In deze categorie met een hoge competitie hebben we voor een aantal branches inzichtelijk gemaakt hoe het is gesteld met het aantal links en verwijzende domeinen. Soms is de competitie alsnog hoog, maar niet zo hoog als bij ‘zeer hoge competitie’. In sommige branches zijn bedrijven met een hoge autoriteit actief. Ook deze zoekwoorden zijn vaak landelijk (zonder plaatsnaam), maar kunnen ook lokaal zijn (in grotere steden, met plaatsnaam).

Vergelijking 1: dekbedovertrek (110.000 zoekopdrachten per maand)

Als eerste voorbeeld heb ik ‘dekbedovertrek’ gekozen. Op de eerste positie zien we Dekbed-discounter.nl, op de tweede positie Smulderstextiel.nl en op de derde positie Textielhuis.nl.  

Website Aantal links Aantal verwijzende domeinen
1) Dekbed-discounter.nl 57.100 527
2) Smulderstextiel.nl 182.000 580
3) Textielhuis.nl 6.490 258
4) Leenbakker.nl 73.500 1.350
5) Beterbed.nl 29.300 642

Wat opvalt in deze categorie is dat sommige websites vol inzetten op categorie linkbuilding. Leenbakker.nl en Beterbed.nl doen zit minder, maar Smulderstextiel, Dekbed-discounter.nl en Textielhuis.nl doen dit wel actief. Smulderstextiel.nl zou zomaar eens boven Dekbed-discounter.nl terecht kunnen komen als we specifiek naar de links naar de specifieke categorie kijken. Je kan je soms dus wel op categorieniveau of relevantie onderscheiden.

Vergelijking 2: jacuzzi (33.100 zoekopdrachten per maand)

Als we kijken naar de websites op de eerste pagina, dan zien we Fonteyn Spa’s met 516 verwijzende domeinen en een domainrating van 59. Sunspabenelux.nl staat met 251 verwijzende domeinen en een domainrating van 38 op de tweede plek. Bubbelkoning beschikt over 190 verwijzende domeinen en een domeinrating van 33. Deze sites zijn een autoriteit op het gebied van jacuzzi en bubbelbaden. Er wordt doorgaans vrij regelmatig geblogd, waarbij ook gelet wordt op relevante zoektermen.

Website Aantal links Aantal verwijzende domeinen
1) Fonteynspas.com 26.000 516
2) Sunspabenelux.nl 8.700 251
3) Bubbelkoning.nl 6.890 190
4) Jacuzzi-opblaasbaar.nl 802 154
5) Marktplaats.nl 8.670.000 18.200

Vergelijking 3: motorkleding (12.100 zoekopdrachten per maand)

Wil je online motorkleding verkopen? Als we de vergelijking hieronder zien, dan zie je hieronder dat het wel mogelijk kan zijn om in de top drie te komen, maar die eerste plek bemachtigen zal een uitdaging met lange adem worden.

Website Aantal links Aantal verwijzende domeinen
1) Motorkledingcenter.nl 121.000 830
2) Motorkledingstore.nl 7.600 249
3) Bikeroutfit.nl 2.420 291
4) XLmoto.nl 1.280 126
5) Tenkateshop.com 30.000 176

Vergelijking 4: makelaar Amsterdam (4.400 zoekopdrachten per maand)

Wil je als makelaar in Amsterdam goed gevonden worden in de zoekresultaten? Dat is pittig. Meer naar onderen in deze blog kan je een vergelijking vinden van drie makelaarskantoren in een kleinere stad (Arnhem).

Website Aantal links Aantal verwijzende domeinen
1) Mva.nl 3.420.000 436
2) Vanderlinden.nl 11.100 461
3) Hoekstraenvaneck.nl 4.680.000 378
4) Funda.nl 51.800.000 9.900
5) Makelaars-in-amsterdam.nl 1.320 26

Vergelijking 5: taxi Amsterdam (27.100 zoekopdrachten per maand)

Hoe haalbaar is het om met ‘taxi Amsterdam’ in de top drie te komen? Als je de top 3 bekijkt, dan lijkt het wel mogelijk. Schijn bedriegt, want verderop in de top 5 staan bedrijven met meer dan 300 verwijzende domeinen. Hoe kan het dan dat Taxi-amsterdam24.nl en Taxidirect.nl hiertussen staan? Dit kan ook komen door de kracht/waarde van hun links of de leeftijd van hun domeinnaam.

Website Aantal links Aantal verwijzende domeinen
1) TCAtaxi.nl 2350 375
2) Taxi-amsterdam24.nl 132 40
3) Taxidirect.nl 881 62
4) Staxi.nl 21.000 120
5) Deluxetaxiamsterdam.com 17.800 349

Ik heb te maken met een zeer hoge of hoge competitie, wat nu?

In de categorie ‘zeer hoge competitie’ is het vrij lastig om in de top drie te komen, vooral als je nog weinig verwijzende domeinen hebt of een vrij nieuwe website hebt. Dit geldt doorgaans niet voor bedrijven die zich in de categorie ‘hoge competitie’ bevinden. Het is niet onmogelijk om de top drie te komen, maar het kan wel heel lang duren. Je moet namelijk wel voorzichtig zijn met het uitbreiden van het aantal links naar jouw website. Door dit geleidelijk op te bouwen doe je dit veilig, zonder dat je een penalty riskeert. Voor dit soort zoekwoorden zou je wel uit moeten gaan van een aantal jaren voordat je de top drie kunt bereiken.

Plus dat de webshop of de website het beste kan voldoen aan zoveel mogelijk ‘richtlijnen’. Daarnaast is het erg belangrijk dat er regelmatig nieuwe content aan de website wordt toegevoegd; het liefst wekelijks of twee keer per week.

3. Vergelijkingen met medium competitie in Google

Ook op lokaal niveau kan de competitie hoog zijn, maar meestal is dit medium. De competitie voor taxibedrijven en rijscholen is in sommige steden echt nog wel hoog te noemen, maar vanwege de verwijzende domeinen en domeinautoriteit hebben we ervoor gekozen om deze bedrijven te categoriseren onder ‘middelhoge competitie’. Hoe kom je hoog in Google met jouw bedrijf wanneer je veel concurrenten hebt, zoals met een rijschool of taxibedrijf?

Vergelijking 1: taxi Den Haag (18.100 zoekopdrachten per maand)

De competitie voor taxibedrijven is ook hoog. Dit is niet overal zo, maar wel in de grotere steden, zoals in Den Haag. De vraag naar taxi’s in deze stad is enorm. In de top drie bevinden zich Haagsesneltaxi.nl, HTMC.nl en City-tax.nl.

Website Aantal links Aantal verwijzende domeinen
1) Haagsesneltaxi.nl 1130 168
2) Htmc.nl 394 94
3) City-tax.nl 351 82
4) Haagsetaxi.nl 464 91
5) Taxicentraledenhaag.nl 217.000 31

In de afbeelding hieronder kan je zien dat het aantal verwijzende IP adressen (zie gele arcering) naar de websites hierboven precies in volgorde is van de posities van deze bedrijven in Google. Klik op de afbeelding om deze te vergroten.

Vergelijking 2: rijschool Rotterdam (2.400 zoekopdrachten per maand)

Als eerste voorbeeld nemen we ter vergelijking een aantal rijscholen in Rotterdam. In de tabel hieronder kan je een vergelijking vinden. Rijscholhers.nl staat op de eerste plek, Derijscholenconcurrent.nl op de tweede plek en Avantirijschool.nl op de derde plek met ‘rijschool Rotterdam’.

Website Aantal links Aantal verwijzende domeinen
1) Rijschoolhers.nl 913 130
2) Derijscholenconcurrent.nl 2090 168
3) Avantirijschool.nl 2.730 209
4) Wolfrijbewijsshop.nl 4.750 213
5) ANWB.nl 1.860.000 16.700

Vergelijking 3: makelaar Arnhem (1.600 zoekopdrachten per maand)

Hieronder kan je Vansonsbeeckmakelaars.nl op de eerste positie vinden, Openmakelaars.nl op de tweede positie en Hendriks.nl op de derde posities. Als je alleen uit zou gaan van de verwijzende domeinen en het aantal links zou eigenlijk Hendriks.nl op de eerste positie moeten staan. Waarom is dit niet het geval? Waarschijnlijk staat Vansonsbeeckmakelaars.nl toch op de eerste positie vanwege de uitgebreide tekst die op de voorpagina is toegevoegd. Hier hebben zich volledig op Arnhem gericht. Het aantal verwijzende domeinen is dan niet leidend, maar je ziet wel in de grafiek onder de tabel dat Vansonsbeeckmakelaars.nl hun aantal verwijzende domeinen de laatste tijd aanzienlijk heeft uitgebreid, zeker meer ten opzichte van de anderen. 

 

Website Aantal links Aantal verwijzende domeinen
1) Vansonsbeeckmakelaars.nl 569 62
2) Openmakelaars.nl 935 137
3) Hendriks.nl 1.230.000 286
4) Derooijmakelaars.nl 343 70
5) Petradekleermaeker.nl 892 102

Vergelijking zoekresultaten: lage competitie

Vergelijking 1: schilderen op nummer (14.800 zoekopdrachten per maand)

Hoe kan een zoekwoord met zo’n hoog zoekvolume in een categorie met een lage competitie vallen? Een eerste positie is lastig in verband met Bol.com, maar de plek daaronder is zeer goed haalbaar. Dit kan gezien de grote vraag nog wel veranderen.

Website Aantal links Aantal verwijzende domeinen
1) Bol.com 10.300.000 45.600
2) Schilderenopnummers.com 18 12
3) Nummersschilderen.nl 1 1
4) Schilderenopnummer.com 2.750 27
5) Zomerspeelgoed.com 74.600 189

Vergelijking 2: taxi Hengelo (1.900 zoekopdrachten per maand)

Ondanks dat er vrij veel vraag is naar een taxi in Hengelo is de competitie laag. Dit komt onder andere door het aantal links en de verwijzende domeinen die deze bedrijven tot op heden hebben opgebouwd.

Website Aantal links Aantal verwijzende domeinen
1) Taxihengeloabc.nl 12 10
2) Taxihengelo.nl 119 25
3) Taxihengelo.site 5 5
4) Taxiaub.nl 43 21
5) Stadtaxihengelo.nl 1.530 132

Vergelijking 3: schoonheidssalon Deventer (590 zoekopdrachten per maand)

In sommige steden en/of dorpen hebben nog niet veel beauty- of schoonheidssalons gewerkt aan hun linkprofiel. Dit is bijvoorbeeld het geval in Deventer, waar toch wel vrij veel vraag is naar een schoonheidssalon. Wel zijn sommige domeinen vrij oud. Dit zorgt ervoor dat je soms toch wel zes maanden tot een jaar onderweg bent voordat je op de eerste pagina komt met een vrij nieuw bedrijf. In de grafiek onder de tabel kan je zien dat niemand eigenlijk echt (nog) actief aan linkbuilding doet op dit moment.

 

Website Aantal links Aantal verwijzende domeinen
1) Loelle.nl 37 17
2) Beautyandbrowbar.nl 21 7
3) Salonic.nl 13 5
4) Indebuurt.nl 1.830.000 3.480
5) Zenbeautyzone.nl 44 9

 Conclusie na vergelijking

Wat opvalt is dat niet perse het bedrijf met de meeste links of verwijzende domeinen bovenaan in Google staat. Hoe kan dit? Dit komt omdat het van veel zaken afhangt op welke plek jouw website komt te staan. Hoeveel elke factor precies meeweegt is nooit officieel bevestigd, maar dat er een aantal richtlijnen zijn die in de praktijk erg goed werken is daarentegen wel heel duidelijk. Wat voor goede resultaten zorgt is bijvoorbeeld: 

  1. De relevantie van categorie of de (landings)pagina waarmee een website op de eerste pagina staat
  2. De kwaliteit van de links
  3. Relevantie van verwijzende domeinen
  4. Het aantal verwijzende domeinen vanaf verschillende Nederlandse IP adressen
  5. Hoe actief een bedrijf is met het toevoegen van content/het schrijven van blogs
  6. De leeftijd van een domein
  7. De websitetechniek, gebruiksvriendelijkheid van de website, laadsnelheid
  8. Zoekwoord in de metabeschrijving en meta titel, titel van de pagina, H1, H2 en H3 tags
  9. De lengte van de tekst
  10. Zoekwoorddichtheid in een tekst (hoe vaak een zoekwoord voorkomt) of in ieder geval het regelmatig voor laten komen van een zoekwoord in de tekst, zodat duidelijk is waar de tekst over gaat
  11. Maak altijd gebruik van unieke teksten of maak gebruik van een canonical, zodat Google de pagina’s niet als duplicate content aanmerkt
  12. Relevante afbeeldingen toevoegen en optimaliseren: voorzie deze van de juiste titel en een alt tekst

Ook is uit de vergelijking duidelijk dat heel veel bedrijven in diverse branches en zoekresultaten over veel links en verwijzende domeinen beschikken. Veel tools, zoals Ahrefs, Moz en Majestic geven in getallen tussen 0 en 100 aan wat de linkwaarde is van een domein. Dit is bijvoorbeeld de domeinautoriteit, samengesteld door Moz uit diverse factoren. Meer informatie hierover vind je in deze blog. Op deze manier kan je wel bepalen of een link een goede waarde heeft. Of je écht met jouw website in de top 10, top 3 of op de eerste positie kunt komen is afhankelijk van heel veel dingen.

Wil je dit ook weten voor jouw zoekwoorden?

Met behulp van diverse tools en een onderzoek kunnen we voor jou inzichtelijk maken wat de haalbaarheid is. Hierbij is het wel goed om je concullega’s in de gaten te (blijven) houden, zodat je ze voorblijft. Ben je klant bij ons en wil je dit inzicht? Geef het gerust aan, zodat we samen kunnen kijken op welke frequentie je dit wilt ontvangen. Dit kan beknopt, maar ook uitgebreid voor een kleine meerprijs (in overleg). Goed om te weten: achter de schermen hebben we altijd dit inzicht. Voordat we starten met een project maken we dit inzichtelijk en kijken we regelmatig hoe we het doen in vergelijking met jouw concullega’s. 

Ben je nog geen klant bij ons, maar wil je dit wel graag weten? Vul jouw gegevens hieronder in, zodat we contact met je kunnen opnemen en samen kunnen overleggen over de kosten. Ook mag je ons natuurlijk altijd bellen op ons vaste nummer (053 – 7600906)

Contact

3 + 15 =

Extra toelichting:

Alle genoemde bedrijven zijn willekeurig uitgekozen voor het maken van een vergelijking. Tussen de afbeeldingen en gegevens in de tabellen kan wat verschil zitten, omdat er één of twee dagen verschil zit tussen het toevoegen van de afbeeldingen aan de blog. Voor het uitzoekwerk hebben we voornamelijk de Site explorer van Ahrefs.com gebruikt, de domeinvergelijker van Ahrefs.com en verschillende gegevens uit SEranking gehaald. 

 Local Scope