Zoekwoordenonderzoek: welke zoekwoorden zijn het meest interessant voor jou?

In deze blog leggen we uit hoe wij een zoekwoordenonderzoek doen en hoe we bepalen welke zoekwoorden het beste zijn voor jou. Naar welke zoekwoorden wordt het meest gezocht? Zijn er synoniemen die gebruikt worden? Gaan we voor long tail zoekwoorden of short tail zoekwoorden? Of is het interessanter om hier een combinatie van te maken? Hieronder lichten we toe hoe een zoekwoordenonderzoek bij ons tot stand komt. Ook kom je meer te weten over de kosten van een onderzoek.

Stap 1: naar welke diensten wordt het meest gezocht in combinatie met jouw werkgebied?

Om vast te kunnen stellen welke zoekwoorden het meest belangrijk zijn voor jou en de branche waarin je werkt is het voor ons belangrijk om te weten welke diensten en/of producten het meest belangrijk voor je zijn. Natuurlijk nemen we ook een kijkje op de website om ons zoekwoordenonderzoek verder aan te vullen. Zo weet je precies welke zoektermen potentiële klanten intypen als ze op zoek zijn naar jouw producten of diensten én hoeveel vraag er precies naar is.

Daarnaast is het belangrijk om te weten of samen te bepalen in welk gebied je gevonden wilt worden. Hoe groot is jouw werkgebied? Is dit lokaal, regionaal of landelijk? Dit scheelt vaak ook wel in de competitie, maar dat is wel afhankelijk van het aantal inwoners van het dorp of de stad waarin je graag gevonden wilt worden. Naast dat we een zoekwoordenonderzoek doen kijken we gelijk of er veel competitie is in Google. Dit maken we inzichtelijk met een beknopte concurrentievergelijking.

Stap 2: Zoekwoordplanner van Google en organische zoektermen uit Ahrefs.com

Met behulp van de Zoekwoordplanner van Google kunnen wij inzichtelijk maken hoeveel mensen hoeveel mensen én of er daadwerkelijk mensen zoeken naar je dienst/product. Daarnaast raadplegen wij Ahrefs.com om te kijken met welke zoektermen jouw website al goed te vinden is. Er zijn veel tools die je kunt gebruiken om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren, zoals Ubersuggest. Zelf geven wij nog steeds de voorkeur aan de Zoekwoordplanner van Google, omdat alle gegevens hier rechtstreeks vandaan komen en de tool voldoende mogelijkheden heeft om relevante onderzoeken uit te kunnen voeren.

Zoekvolumes in de Zoekwoordplanner: hoe vaak wordt er gezocht?

Daarnaast vinden we het belangrijk dat er betrouwbare zoekvolumes worden weergegeven. Het zoekvolume dat in de Zoekwoordplanner wordt weergegeven kan nog wel eens verschillen met andere tools. Ook is voor sommige ondernemers prettig om te weten dat er per maand verschillen zichtbaar zijn in het aantal mensen dat zoeken naar hun product of dienst. Dit kan komen doordat een bepaalde dienst of een product populairder is een bepaald jaargetijde. Stel dat je kampeertenten verkoopt, dan is de vraag in het voorjaar waarschijnlijk een stuk hoger dan in het najaar.

Stap 3: breed zoekwoordenonderzoek in de Zoekwoordplanner

In de Zoekwoordplanner van Google kan je op verschillende manieren een zoekwoordenonderzoek uitvoeren. In eerste instantie kan je een breed zoekwoordenonderzoek doen door ‘algemene ideeën’ te laten zien. Google toont zoektermen die op onze suggestie lijken. Vaak is dit wat te breed, maar dat is voor het begin van het onderzoek wel nuttig. Zo vind je de meest relevante zoektermen met een hoog zoekvolume. In de afbeelding hieronder worden de suggesties van Google weergegeven; dit kan je zien aan ‘Algemeen gerelateerde ideeën weergeven’. 

Stap 4: nauw gerelateerde ideeën voor specifieke zoektermen

Graag willen wij een zo’n volledig mogelijk zoekwoordenonderzoek verrichten. Naast de algemene ideeën, wat doorgaans zoektermen zijn met een hoog zoekvolume, willen we ook graag zoektermen met een lager zoekvolume en minder hoge competitie toevoegen aan de lijst. De reden hiervan is dat je vaak sneller goed vindbaar wordt met deze zoektermen. Dit ligt voornamelijk aan de competitie in Google. In de afbeelding hieronder kan je zien dat wij ‘Nauw gerelateerde ideeën weergeven’ hebben gekozen. Je krijgt hierdoor specifieke suggesties voor ‘trouwfotograaf’.

Stap 5: een complete zoekwoordenlijst

In deze vijfde stap zijn wij tot een zoekwoordenlijst met allerlei interessante zoekwoorden gekomen. Deze wordt aan je voorgelegd waarna je kunt kiezen welke zoekwoorden voor jou het meest van belang zijn. Hierin hebben wij tevens een adviserende rol. Soms raden wij bepaalde inspanningen af op het moment dat de competitie te hoog is en de financiële middelen er bij onze klanten niet zijn. Is dit het geval, dan zullen wij samen overleggen over de kosten en baten. Wil je toch graag aan de slag met hoog competitieve zoekwoorden, dan zullen we alle mogelijkheden die er zijn op het gebied van linkbuilding gebruiken.

Van tevoren laten we duidelijk zien hoe het is gesteld met de competitie. Is deze echt veel te hoog in vergelijking met andere concurrenten, dan beginnen we eerlijk gezegd ook liever niet aan zo’n traject. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je net begint met een webshop in sportkleding en je wilt concurreren met Zalando. Dat bedoelen we niet vervelend en we willen zeker niet iemands droom uiteen laten spatten, maar eerlijkheid duurt het langst. Kijk daarom ook goed uit wat je wordt voorgespiegeld.

Zoekwoordenonderzoek laten doen

Welke zoekwoorden zijn het beste?

We adviseren graag over de kansen en de mogelijkheden. Zo lijkt een zoekwoord waar maar 10 keer per maand naar wordt gezocht niet interessant omdat er weinig mensen naar zoeken. Schijn kan bedriegen, want wanneer er één of meerdere grote aanvragen uit voort komen is het optimaliseren van een ‘klein’ zoekwoord met een laag zoekvolume zeker interessant. Ook kan je meestal wat sneller resultaat behalen met dit soort zoekwoorden. Dat is voor ons allebei natuurlijk fijn! Neem ‘kleine’ zoekwoorden ook gerust, deze zijn vaak extra voordelig door het lage zoekvolume van 10 keer per maand. Dit geldt ook voor long tail zoekwoorden (keywords). Vaak is de competitie wat lager op zoekwoorden die uit meer woorden bestaan, bijvoorbeeld: ‘babykleding maat 56 kopen’. Dat is doorgaans iets minder moeilijk te optimaliseren dan ‘babykleding’ in het algemeen.

Als je kijkt naar het voorbeeld hierboven zou je ‘trouwfotograaf gezocht’ vanwege het lage zoekvolume kunnen weglaten. Echter is de term ‘gezocht’ een soort van aankoopterm. Iemand is daadwerkelijk op zoek naar een trouwfotograaf en typt het zoekwoord zo te zien niet in om inspiratie op te doen. Deze afweging maken we constant, maar natuurlijk wel in overleg. Hoe bepaal je de beste SEO woorden? Dat doen we samen!

Hoeveel kost het laten uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek?

De kosten voor een zoekwoordenonderzoek lopen uiteen. Bij ons is een zoekwoordenonderzoek inbegrepen bij onze gratis SEO analyse. Het is op zich niet vreemd om een vergoeding te vragen voor een onderzoek waar je een uur of misschien langer mee bezig bent, maar wij hebben ervoor gekozen om potentiële klanten kosteloos te adviseren over de mogelijkheden. Het inzicht dat je krijgt met behulp van zo’n onderzoek is namelijk echt belangrijk.

Naast dat duidelijk wordt welke zoektermen potentiële klanten van jou intypen, is het goed om te weten hoeveel vraag er precies is naar jouw producten of diensten. Dit geeft ook gelijk aan wat de potentie is in een bepaald gebied. Stel dat er 480 mensen zoeken naar het meest belangrijke zoekwoord. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 30% van de resultaten op het eerste zoekresultaat (positie 1) klikt. Een nummer één positie zal dan theoretisch gezien 144 bezoekers per maand opleveren.

Hoe kan ik zien welke zoekwoorden populair zijn?

Naast de Zoekwoordplanner kan je gebruik maken van Google Trends. Stel dat je graag wilt weten hoe de interesse is op het gebied van ‘Acupunctuur’, dan kan je dit bij Google Trends invoeren als zoekterm. Vervolgens kan je met behulp van een grafiek zien hoe populair het zoekwoord is over het afgelopen jaar. Ook kan je zien in welke provincies er de meeste vraag is geweest. Google Trends geeft elk jaar een overzicht van de meest ingevoerde zoekopdrachten. Zo hadden we in 2020 massaal zin in asperges, gnocchi en scones, wilden we weten hoe we een mondkapje konden maken en werd er veel gezocht naar ‘Wat is een lockdown’ en ‘Wat is een pandemie’

Wil je liever gelijk al inzicht krijgen in relevante zoekwoordsuggesties? Dan kan je de zoekwoorden in de Zoekwoordplanner sorteren op zoekvolume. Zo zie je naar welke zoekwoorden er het meest wordt gezocht en welke het meest populair zijn.

Welke zoekwoorden kan ik het beste kiezen bij Google Ads?

Bij Google Ads houden we grotendeels hetzelfde zoekwoordenonderzoek aan, maar er zijn wel verschillen. Afhankelijk van hoe hoog de klikkosten zijn ten opzichte van de opbrengsten kan je naast koopgerichte zoekwoorden ook voor informatieve zoekwoorden kiezen. Wel is de kans bij informatieve zoekwoorden kleiner dat er daadwerkelijk een conversie/aanvraag of bestelling uitkomt. Aangezien elke klik bij Google Ads geld kost is de keuze of je informatieve zoektermen toe wilt voegen een goede afweging die je moet maken. Je kunt bijvoorbeeld adverteren met ‘zoekwoord + tips’ of ‘hoe gebruik ik een + zoekwoord’ etc.

Wat vooral erg goed is, is ‘laten verzorgen’ of ‘laten aanleggen’, wat inhoudt dat men het graag wil laten doen in plaats van zelf doen. Of allerlei relevante zoektermen met ‘kopen’, ‘prijzen’ of ‘kosten’. Deze acties laten zien dat men prijzen wil vergelijken of daadwerkelijk overweegt om iets te kopen.

Het bovenstaande is trouwens net zo belangrijk voor zoekmachine optimalisatie als bij zoekmachine adverteren (Google Ads).

Heb je hulp nodig bij het doen van een zoekwoordenonderzoek? Je hoeft jouw zoekwoorden niet zelf te bepalen, dat doen wij graag voor je. Kosteloos! 

Zoekwoorden bepalen met de Zoekwoordplanner
 Local Scope