Stap 1: welke diensten/producten + werkgebied?

Je geeft bij ons aan welke diensten/producten belangrijk voor je zijn of wij bekijken je website waarbij we vaak al over voldoende informatie beschikken om een uitgebreid zoekwoordenonderzoek te doen. Daarnaast is het belangrijk om te weten of samen te bepalen in welk gebied u gevonden wilt worden. Hoe groot is uw werkgebied? Is dit lokaal, regionaal of landelijk? 

Stap 2: Zoekwoordplanner van Google en organische zoektermen uit Ahrefs.com

Met behulp van de Zoekwoordplanner van Google kunnen wij inzichtelijk maken hoeveel mensen hoeveel mensen én of er daadwerkelijk mensen zoeken naar je dienst/product. Daarnaast raadplegen wij Ahrefs.com om te kijken met welke zoektermen jouw website al goed te vinden is. In de afbeelding hieronder kan je de organische zoektermen van Reanimerendoejezo.nl vinden.  

 

Stap 3: Breed zoekwoordenonderzoek in de Zoekwoordplanner

In de Zoekwoordplanner van Google kan je op verschillende manieren een zoekwoordenonderzoek uitvoeren. In eerste instantie kan je een breed zoekwoordenonderzoek doen door ‘algemene ideeën’ te laten zien. Google toont zoektermen die op onze suggestie lijken. Vaak is dit wat te breed, maar dat is voor het begin van het onderzoek wel nuttig. Zo vind je de meest relevante zoektermen met een hoog zoekvolume. In de afbeelding hieronder worden de suggesties van Google weergegeven; dit kan je zien aan ‘Algemeen gerelateerde ideeën weergeven’. 

Stap 4: Nauw gerelateerde ideeën voor specifieke zoektermen

Graag willen wij een zo’n volledig mogelijk zoekwoordenonderzoek verrichten. Naast de algemene ideeën, wat doorgaans zoektermen zijn met een hoog zoekvolume, willen we ook graag zoektermen met een lager zoekvolume en minder hoge competitie toevoegen aan de lijst. De reden hiervan is dat je vaak sneller goed vindbaar wordt met deze zoektermen. Dit ligt voornamelijk aan de competitie in Google. In de afbeelding hieronder kan je zien dat wij ‘Nauw gerelateerde ideeën weergeven’ hebben gekozen. Je krijgt hierdoor specifieke suggesties voor ‘trouwfotograaf’.

Stap 5: een complete lijst

In deze vijfde stap zijn wij tot een zoekwoordenlijst met allerlei interessante zoekwoorden gekomen. Deze wordt aan je voorgelegd waarna je kunt kiezen welke zoekwoorden voor jou het meest van belang zijn. Hierin hebben wij tevens een adviserende rol. Soms raden wij bepaalde inspanningen af op het moment dat de competitie te hoog is en de financiële middelen er bij onze klanten niet zijn. Is dit het geval, dan zullen wij samen overleggen over de kosten en baten. 

Advies

We adviseren graag over de kansen en de mogelijkheden. Zo lijkt een zoekwoord waar maar 10 keer per maand naar wordt gezocht niet interessant omdat er weinig mensen naar zoeken. Schijn kan bedriegen, want wanneer er één of meerdere grote aanvragen uit voort komen is het optimaliseren van een ‘klein’ zoekwoord met een laag zoekvolume zeker interessant. Ook kan je meestal wat sneller resultaat behalen met dit soort zoekwoorden. Dat is voor ons allebei natuurlijk fijn! Neem ‘kleine’ zoekwoorden ook gerust, deze zijn vaak extra voordelig door het lage zoekvolume van 10 keer per maand.

Als je kijkt naar het voorbeeld hierboven zou je ‘trouwfotograaf gezocht’ vanwege het lage zoekvolume kunnen weglaten. Echter is de term ‘gezocht’ een soort van aankoopterm. Iemand is daadwerkelijk op zoek naar een trouwfotograaf en typt het zoekwoord zo te zien niet in om inspiratie op te doen. 

Heb je vragen over dit onderwerp? Stel je vraag via ons contactformulier of bel 053 – 7600906.