Helaas komt soms nog steeds voor dat het MKB verkeerd wordt voorgelicht. Zij worden opgezadeld met zoekwoorden waar geen hond naar zoekt. Of er worden zoekwoorden aangeraden waarvan van te voren al duidelijk is dat deze veel te algemeen zijn. Wij horen dit gelukkig maar sporadisch, maar omdat dit nog steeds voorkomt willen wij hier graag een blog aan wijden om de lucht te klaren. Daarnaast zijn er veel tips in deze blog verscholen!

Vertrouwen in zoekmachine optimalisatie

Aan ons de belangrijke taak om het vertrouwen in internetmarketing terug te ‘winnen’, omdat zoekmachine optimalisatie bij ons op een goede, effectieve en rendabele manier wordt ingezet. Hoe u zoekmachine optimalisatie rendabel kunt maken ten opzichte van adverteren in een krant of in een weekblad leggen wij u graag uit.

Of zoekmachine optimalisatie zich in het eerste jaar al zal terugverdienen is afhankelijk van hoeveel concurrentie er is op de gekozen zoekwoorden. Kiest u voor een zoekwoord waar 10.000 keer op wordt gezocht en is de concurrentie hoog, dan is dit moeilijker te realiseren. Daarom zijn wij naast deze landelijke en concurrerende zoekwoorden ‘fan’ van long tail zoekwoorden en lokale zoekwoorden.

Lokale zoekwoorden ten opzichte van landelijke zoekwoorden

Niet logisch is dat u als restaurant in Nijmegen op landelijk niveau gevonden wilt worden op het zoekwoord ‘Restaurant’, waar landelijk 74.000 keer (gemiddeld) per maand op gezocht wordt. Behalve natuurlijk wanneer het restaurant zeer exclusieve gerechten serveert, een bekende kok werkzaam is bij het restaurant of andere speciale omstandigheden. Op het zoekwoord ‘Restaurant Nijmegen’ wordt alsnog veel gezocht; 5.400 keer per maand. Serveert het restaurant voornamelijk Italiaanse gerechten, dan is het erg interessant om zoekmachine optimalisatie toe te passen op het zoekwoord ‘Italiaans restaurant Nijmegen’, waar 390 keer op gezocht wordt.

390 keer per maand klinkt niet als veel in vergelijking met de andere zoekwoorden. Maar wat wel zo is, is dat het zoekwoord ontzettend relevant is. Mensen zoeken al naar uw dienst, het enige wat u hoeft te doen is er staan, opvallen en uw website goed inrichten zodat men niet verder hoeft te zoeken naar de juiste informatie. Men wil tegenwoordig bijvoorbeeld online kunnen reserveren of bestellen. Of zorg ervoor dat uw telefoonnummer en adres duidelijk in beeld is gezet, zodat men niet hoeft te zoeken naar uw contactgegevens.

Zoekmachine optimalisatie rendabel

Hoe verdient u uw investering terug?

Het kost in verhouding een stuk minder om uw website te optimaliseren voor het (long tail) zoekwoord ‘Italiaans restaurant Nijmegen’ dan voor de andere zoekwoorden met een veel hoger zoekverkeer. Stel dat u €50.- per maand voor zoekmachine optimalisatie betaalt, dan heeft u deze kosten er al uit wanneer er vier mensen van die 390 personen (die zoeken naar een Italiaans restaurant in Nijmegen) komen eten in uw restaurant. Wat er verder bij komt is mooi mee genomen.

Investering per maand voor zoekmachine optimalisatie €50.- excl. BTW
Inkomsten per persoon in het restaurant : €20.- inclusief drinken
Inkomsten komen (in dit geval bijvoorbeeld) binnen vanaf de derde maand na de start met zoekmachine optimalisatie

Natuurlijk staat u niet direct bovenaan met uw website, dit kan enkele maanden duren. In de meeste gevallen kunt u hier (voor het zoekwoord Italiaans restaurant Nijmegen) drie maanden tot een half jaar voor uittrekken. Daarom gaan wij ervan uit dat er in de eerste drie maanden nog geen reserveringen binnenkomen via de website doordat het restaurant goed vindbaar is geworden.

Rekenmodel

Maand Opbrengsten uit zoekmachine optimalisatie Kosten ‘Winst’
Maand juli €0.- €50.- – 50 euro
Maand augustus €0.- €50.- -100 euro
Maand september €0.- €50.- -150 euro
Maand oktober Twee mensen €40.- €50.- -110 euro
Maand november Vier mensen €80.- €50.- -30 euro
Maand december Zes mensen €120.- €50.- +90 euro

Als het deze mensen goed bevalt, die via zoekmachine optimalisatie zijn binnengekomen, zullen zij dit verder vertellen aan anderen. Daardoor kunnen er ook mensen reserveren die niet direct via zoekmachine optimalisatie bij u zijn gekomen, maar die toch eigenlijk via deze investering bij u zijn gekomen.

Val op met uw meta description

Wat vaak vergeten wordt is dat zoekmachine optimalisatie ook bijdraagt aan uw naamsbekendheid. Uw doelgroep (die immers al zoekt naar uw dienst of product) ziet uw naam voorbij komen. De eerste vijf tot tien keer dat zij uw restaurant in Google zien staan komen zij misschien (nog) niet bij u langs, maar als zij toe zijn aan iets nieuws is de kans groot dat zij alsnog bij u reserveren voor een Italiaans culinair hoogstandje. U kunt hierop inspelen door acties op uw website te vermelden en op te vallen door uw meta description (beschrijving van uw website in Google) anders in te vullen dan anderen dat hebben.

Meisjeskleding

Hoe relevanter, hoe hoger de conversie

In een eerdere blog hebben wij het een keertje eerder gehad over meisjeskleding. In deze blog ga ik dit verder uitlichten, om te laten zien hoe u meer conversie kunt bereiken.
Stel dat u een webshop heeft met meisjeskleding en jongenskleding. Per maat heeft de webwinkel een aparte categorie op uw website, anders is het onderstaande niet mogelijk om apart te optimaliseren.

Zoekwoord Aantal zoekopdrachten per maand Relevantie van het zoekwoord
Meisjeskleding 1900 keer per maand Ja, alleen wanneer er
een goed filtersysteem op
de website aanwezig is
Meisjeskleding maat 50 30 keer per maand Ja, zeer relevant
Meisjeskleding maat 56 30 keer per maand Ja, zeer relevant
Meisjeskleding maat 86 140 keer per maand Ja, zeer relevant
Meisjeskleding maat 92 140 keer per maand Ja, zeer relevant

Zoekt iemand op meisjeskleding maat 92, dan is de kans groter dat hij of zij slaagt in de webwinkel dan wanneer iemand op zoek moet tussen alle meisjeskleding naar de juiste maat en de juiste kleur.

Extra uitleg

Hierboven genoemde voorbeelden zijn slechts ideeën, waarmee wij proberen weer te geven dat het in de meeste gevallen veel interessanter is om op relevante zoekwoorden te optimaliseren. Behalve wanneer de producten in uw webwinkel snel te filteren zijn is het mogelijk om met het zoekwoord ‘Meisjeskleding’ een hoge conversie te behalen. Ook moet de categorie en de sitestructuur goed zijn door alles in duidelijke categorieën in te delen. Hieronder een voorbeeld van wat wij bedoelen:

Kinderkleding
|                         |
maten <- Meisjeskleding      Jongenskleding -> maten
|                         |
Meisjesbroeken   Jongensbroeken
|                         |
Meisjesjassen      Jongensjassen

Wij kunnen hier nog uren over doorpraten. Wilt u meer informatie over de manier waarop wij u kunnen helpen zoekmachine optimalisatie rendabel te maken? Wilt u weten wat wij kunnen doen om ervoor te zorgen dat uw website beter gevonden kan worden in Google? Neem dan gerust contact met ons op!

 Local Scope