Wil je de online vindbaarheid van jouw website verbeteren in de zoekresultaten van Google? Dat kan! Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen, zoals het schrijven van relevante teksten voor de zoekwoorden waar je graag op gevonden wilt worden. Dit kunnen lokale zoekwoorden zijn of landelijke zoekwoorden, afhankelijk van jouw werkgebied.

Er zijn wel een aantal richtlijnen waaraan de SEO teksten moeten voldoen. Zo is het in eerste instantie belangrijk dat het meest belangrijke zoekwoord zich in de titel, in de url en in de meta titel en meta description bevindt. Ook is de lengte van de tekst belangrijk. Het kan helpen om bij een aantal concurrenten te kijken en met Word Counter te evalueren uit hoeveel worden elke SEO tekst bestaat.

Online vindbaarheid in Google verbeteren

Maak jouw teksten SEO proof of breid ze uit

Wil je écht goed vindbaar worden in Google met relevante zoekwoorden, dan is het belangrijk dat er een goede basis staat. Sommige klanten willen liever niet zo heel veel tekst hun website. Begrijpelijk, want wie leest er tegenwoordig nog hele lappen tekst? De kunst is om de pagina’s zo in te delen dat de meest interessante en waardevolle informatie in de eerste alinea staat. Daarna kan je een call to action toevoegen of het productaanbod laten zien.

De tekst kan je ‘breken’ door een afbeelding of video toe te voegen. Daaronder volgt de rest van de tekst. Dit kan je voor de uitstraling van de pagina nog in blokken verdelen. Belangrijk is dat je in de tekst af en toe intern verwijst/interne links aanmaakt naar relevante andere pagina’s van je website. Stel dat je begint met linkbuilding, dan krijgen die pagina’s waar je naartoe linkt ook linkwaarde oftewel ‘linkjuice’ mee.

Voor het zo goed mogelijk leggen van de basis (on page optimalisatie) maken wij onderscheid tussen de lokale vindbaarheid en landelijke vindbaarheid. Wel ligt het ook weer aan de competitie in de zoekresultaten uit hoeveel woorden jouw teksten het beste moeten bestaan.

Lokale vindbaarheid verbeteren

Lokale vindbaarheid verbeteren in de zoekresultaten van Google

Werk je in een bepaald werkgebied? Dan is het aannemelijk dat je het liefst gevonden wilt worden in de omgeving van waar je jouw diensten kunt leveren. Stel dat je een hoveniersbedrijf hebt in Amersfoort, dan is het verstandig om alle dorpen en steden in een bepaalde straal mee te nemen, bijvoorbeeld maximaal 40km om Amersfoort heen. Je krijgt vervolgens een lange lijst met interessante en relevante zoekwoorden.

Hoe kan je jouw lokale vindbaarheid aanpakken?

Allereerst is het noodzakelijk dat je voor elke locatie of dienst + plaats een unieke tekst schrijft. Alleen op deze manier kan je goed vindbaar worden in elke locatie. Ook voor lokale zoekwoorden geldt dat je het beste bij een aantal concurrenten (die momenteel in de top 5 staan) kunt kijken uit hoeveel woorden hun huidige teksten bestaan.

Is dit gemiddeld korter dan 600 woorden per tekst? Dan raden wij wel aan om minimaal 600 woorden per tekst aan te houden. Bestaan de pagina’s van de top 5 resultaten uit meer dan 600 woorden, dan raden wij aan om altijd één of twee extra alinea’s toe te voegen. Over hoe meer relevante content jouw website beschikt, hoe beter jouw online vindbaarheid kan worden.

Google Mijn Bedrijf: lokaal goed zichtbaar worden in Google Maps

Naast het verbeteren van de online vindbaarheid in de organische zoekresultaten is goed zichtbaar zijn in Google Maps met jouw Google Mijn Bedrijfsvermelding van belang. Hoe je deze kunt aanmaken en goed kan invullen kan je hier vinden. De positie van jouw bedrijf in Google Maps is belangrijk, omdat deze kaart over het algemeen wordt getoond boven de organische zoekresultaten. Tip: verzamel zoveel mogelijk Google reviews

Landelijke vindbaarheid verbeteren in de zoekresultaten van Google

Is jouw werkgebied landelijk? Kan je jouw producten of diensten in heel Nederland leveren? Dan kan je voor zoekwoorden kiezen zonder plaatsnaam of locatie erin. Bij landelijke zoekmachine optimalisatie kan de competitie hoger zijn dan bij lokale zoekwoorden, maar dat hoeft niet perse. Dit ligt aan het product of de dienst die je aanbiedt. Er zijn tools beschikbaar waarmee je de competitie van zoekwoorden kunt inzien, zoals Ahrefs. Ook bij landelijke zoekwoorden is het belangrijk om te kijken uit hoeveel woorden de teksten van jouw concurrenten bestaan.

Wel raden we hierbij aan om naar de eerste tien resultaten te kijken in plaats van naar de eerste vijf (zoals bij lokale zoekwoorden het geval is). Vooral wanneer je beter vindbaar wilt worden in Google met landelijke én hoog competitieve zoekwoorden helpt het om jouw concurrenten goed in de gaten te houden. Raadzaam is zelfs om elke maand of eens per drie maanden opnieuw te kijken bij deze 10 concurrenten of zij hun content op de pagina hebben uitgebreid. Hier kan je dan op inspringen door jouw teksten verder uit te breiden.

Staat de basis? Dan is het tijd voor onderzoek en linkbuilding

Tot nu toe gaat bovenstaande tekst voornamelijk over on page optimalisatie: het leggen van een goede basis. Is deze basis goed? Dan is het belangrijk om de autoriteit van jouw website te verbeteren. Dit doe je met behulp van linkbuilding, oftewel het aanmaken van relevante verwijzingen/links naar jouw website. Van de buitenkant kan je helaas niet zien wat jouw concurrenten doen op het gebied van linkbuilding. Er zijn wel gratis SEO tools beschikbaar waarmee je een gedeelte van een linkprofiel kunt bekijken. De kwaliteit en betrouwbaarheid van deze tools zijn wel te betwisten. Het beste kan je gebruikmaken van Ahrefs of Moz, maar dat zijn wel betaalde tools. De meeste internetmarketingbedrijven beschikken over deze tools.

Wil je dat iemand onderzoek voor je doet, omdat je niet over deze software beschikt? Let erop dat je niet honderden euro’s voor zo’n onderzoek betaalt. Wij doen zo’n concurrentieonderzoek kosteloos. De reden hiervan is dat wij zoveel mogelijk mensen bewust willen maken van de mogelijkheden, hoe het precies werkt en waarom het zo belangrijk is om online vindbaar te worden in Google. Dit doen we door zo helder mogelijk uit te leggen hoe het in zijn werk gaat, welke linkbuildingmogelijkheden er zijn en welke opties het beste zijn voor jou.

Concurrentie te slim af zijn in Google

Hoe maak ik mijn website beter vindbaar in de zoekresultaten met behulp van linkbuilding?

Sommige ondernemers willen heel graag zelf hun online vindbaarheid verbeteren. On pageoptimalisatie kunnen veel mensen goed zelf, maar het structureel vergaren van relevante en waardevolle links kan een uitdaging zijn. Ten eerste is het noodzakelijk om over een groot linknetwerk te beschikken, zodat je de beste websites uit kunt zoeken. Ten tweede is een tool waarmee je de waarde van websites kunt inzien nodig. Op het eerste oog kan een website interessant lijken om een link op te laten plaatsen, maar als de domeinrating (Ahrefs) erg laag is, dan doet deze link waarschijnlijk weinig voor de vindbaarheid.

De kwaliteit van de verwijzende domeinen en links moet goed zijn. Je kunt zelf en abonnement afsluiten bij dit soort tools. Als je jouw posities wilt monitoren kan je SEranking gebruiken. De prijs van het voordeligste abonnement is niet zo gek, maar als je ook een tool zoals Ahrefs of Moz wilt gebruiken kan dit voor jou al aardig in de papieren lopen. Alleen de totale maandelijkse kosten van deze tools zijn gemiddeld al hoger dan de kosten van onze linkbuilding pakketten. Dit komt omdat wij sowieso moeten beschikken over deze tools om onze werkzaamheden zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren. Wij beschikken over een groot linknetwerk en kunnen onze tarieven laag houden, omdat wij onze werkprocessen efficiënt hebben ingericht.

Help, mijn website is niet vindbaar op Google ondanks mijn inspanningen

Ben je gemotiveerd aan de slag gegaan met het verbeteren van jouw eigen online vindbaarheid, maar vallen de resultaten tegen? Dat is erg jammer. Vooral wanneer je er zoveel tijd in hebt geïnvesteerd. Het kan soms wel even duren – vooral wanneer je nieuwe pagina’s hebt toegevoegd –  totdat Google deze indexeert en een stabiele plek in de zoekresultaten geeft. Vaak zie je na de indexatie dat je een ‘positie krijgt toegewezen’, maar dat je daarna weer verder wegzakt. Ahrefs heeft in het verleden een artikel met onderzoek gepubliceerd over de leeftijd van pagina’s.

Dit artikel geeft goed weer dat zoekmachine optimalisatie en linkbuilding een (middel)lange termijnstrategie is. Soms heb je echt wel het geluk dat je binnen een aantal maanden met relevante zoekwoorden op de eerste pagina in Google kunt komen, maar dit is vaker niet het geval dan wel. Niet getreurd, als je er staat, dan zal je dit waarschijnlijk ook merken. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 30% van alle Google gebruikers op het allereerste zoekresultaat in Google klikt. Geduld wordt veelal beloond, maar de weg ernaar toe is vrij intensief.

Naast dat je het linkprofiel geleidelijk moet opbouwen is het goed om te weten dat je jouw linkprofiel moet blijven updaten. Ook is het goed voor de ‘contentrijkheid’ van de website om regelmatig nieuwe relevante content aan de website toe te voegen. Wanneer je dit goed en structureel doet én niet zomaar stopt wanneer je de gewenste posities hebt behaald, heeft jouw website de potentie om écht goed vindbaar te worden in ze zoekresultaten van Google.

Ik heb een WordPress website, kan ik daar ook goed vindbaar mee worden in Google?

Wil je jouw WordPress website beter vindbaar maken in Google, dan is het goed om te weten dat de meeste ondernemers beschikken over een website in WordPress. Een overgroot gedeelte van onze klanten beschikt over zo’n website. WordPress biedt veel mogelijkheden om ervoor te zorgen dat jouw website zo goed mogelijk geoptimaliseerd kan worden om goed vindbaar te worden. Vooral wanneer je beter gevonden wilt worden in Google is het belangrijk om eerst te kijken naar de basis van de website. Hoe zit het met de snelheid van de website? Zijn er al landingspagina’s of categorieteksten aanwezig? Is de website responsive, oftewel is de website goed te lezen op mobiele telefoons en tablets?

Zijn andere zoekmachines zoals Bing en DuckDuckGo ook belangrijk?

Ja, zeker! In het laatste kwartaal van 2020 had Google een marktaandeel van ruim 89%. Op mobiele telefoons is dit ruim 98% en op tablets 97%. Voor Bing geldt: bijna 7,3% marktaandeel op desktop, 0,25% voor mobiele telefoons en 0,60% bij tabletgebruikers. Yahoo: iets meer dan 1% marktaandeel op desktop, 0,3% op mobiele telefoons en 0,44% op tablets. DuckDuckGo komt op 1,01% voor desktop, 0,62% voor smartphones en 1,21% voor tablets. Hiermee is Google met kop en schouders de meest gebruikte zoekmachine in Nederland, maar aangezien Bing wat marktaandeel wint (vooral ten opzichte van 2013 (destijds had Bing een marktaandeel van 3,33% op desktop en 0,24% op mobiele telefoons. Het marktaandeel van Google is ten opzichte van 2013 met 6% afgenomen in Nederland.

Hoe weet ik of mijn SEO teksten aan de juiste richtlijnen voldoen?

Er is op het wereldwijde web veel informatie te vinden over welke richtlijnen je zou moeten aanhouden. Zo is het belangrijk dat je op de keyword density (zoekwoorddichtheid) let. Hoeveel procent dit daadwerkelijk is, is niet precies duidelijk. We raden aan om het zoekwoord sowieso niet meer dan 2% van de tekst te laten bevatten. Ook is het belangrijk dat het zoekwoord af en toe in de kopteksten (H2, H3, H4) voorkomt. Het zoekwoord moet evenredig verdeeld worden. Het is bijvoorbeeld niet goed om alle zoekwoorden pas in de allerlaatste alinea te plaatsen. Beschik je over een WordPress website, dan kan de Yoast SEO plugin helpen om jouw teksten te optimaliseren.

Hoe lang duurt het voordat er goede resultaten te zien zijn?

Dit is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de leeftijd van jouw website, uit hoeveel woorden de teksten bestaan. Ook ligt het aan hoeveel links en verwijzende domeinen je al hebt. In het beginstadium (de eerste drie maanden) kan het zijn dat je veel fluctuatie ziet in de zoekresultaten. De ene dag sta je op positie 89 (pagina 9), terwijl je de dag erna op positie 62 (pagina 7) staat. Dit is een vrij normale gang van zaken.  

Waar moet ik op letten wanneer ik het verbeteren van mijn online vindbaarheid wil uitbesteden?

Zorg ervoor dat je bij verschillende internetmarketingbureaus een offerte aanvraagt voor precies hetzelfde, zodat je geen appels met peren hoeft te vergelijken. Kijk daarnaast naar de gerealiseerde posities en projecten. Ook kunnen reviews en het gevoel dat je bij iemand hebt doorslaggevend zijn. Een (telefonisch) kennismakingsgesprek kan daarom erg zinvol zijn. Let daarnaast op de looptijd en duur van een samenwerking. Bij sommige bureaus wordt een samenwerking minimaal twee jaar vastgelegd. Juist bij andere marketingbureaus is de samenwerking maandelijks opzegbaar of duurt deze minder lang (minimaal zes maanden).

Wij werken met halfjaarabonnementen. Daarna is onze dienstverlening maandelijks opzegbaar met een opzegtermijn van één maand. Deze tijd hebben we wel nodig om te laten zien hoe het precies werkt, om resultaten te laten zien en voor jou om te ontdekken of onze samenwerking prettig verloopt.

Stel dat we samen aan de slag gaan, kan ik dan precies zien wat er gebeurt?

Ja, zeker! Wij sturen altijd een voortgangsrapportage en – als je dit graag wilt – een linkrapportage waarin je de geplaatste links plus de linkwaarde kunt zien.

Schrijf goede SEO teksten voor een mooie basis
 Local Scope