SEO is onze passie, dus wij nemen je graag mee in dit verhaal: wat gaat er gebeuren in 2022 met SEO? In 2022 voorzien wij een aantal zeer interessante trends op het gebied van SEO in 2022.

1.     Vrijwel al jouw potentiële klanten blijven zoeken via Google in 2022

Als we kijken naar het marktaandeel van Google in Nederland zien we in oktober van dit jaar (2021) dat Google een marktaandeel heeft van 96,63 procent. In september 2021 heeft Google een klein dipje gehad naar 93,3%.

Bing laat in dezelfde maand een (tijdelijke) piek zien van 4,47%, wat vervolgens weer is gedaald naar 1,8%. DuckDuckGo heeft een marktaandeel van 0,57%, Yahoo 0,48%, Ecosia 0,21% en Yandex 0,2%. We verwachten dat het marktaandeel van Google in 2022 ongeveer op hetzelfde niveau blijft als in de jaren hiervoor.

Als we specifiek kijken naar het marktaandeel van de zoekmachines op mobiele telefoons zien we dat Google een marktaandeel heeft van 99,11%. De afgelopen drie jaar heeft dit rond de 98% gelegen. De kans is groot dat het marktaandeel van Google op mobiele telefoons nog verder toeneemt of gelijk blijft met het marktaandeel van oktober 2021.

SEO in 2022

2.     Steeds meer potentiële klanten zoeken online naar producten

De Zoekwoordplanner van Google kan ons een hoop interessante informatie geven. Als we kijken naar het zoekwoord ‘speelgoed’ zien we het aantal zoekopdrachten in de periode oktober 2017 tot en met september 2021. Het gemiddelde aantal zoekopdrachten lag in oktober 2017 t/m september 2018 op gemiddeld 18100 zoekopdrachten per maand.

In dezelfde periode (oktober 2020 t/m september 2021) ligt dit al op 40500 zoekopdrachten per maand. Dit is een explosieve toename. In de grafiek hieronder is te zien dat de pieken rondom de feestdagen ook steeds hoger worden.

Zoekopdrachten groei in 2022

Als we kijken naar een random ander product zoals ‘vlaggetjes’, dan zien we ook een enorme toename in vergelijking met voorgaande jaren. Naar verwachting zal deze trend zich in 2022 verder doorzetten.

Zoekopdrachten groei vlaggetjes

3.     Ook een toename in zoekopdrachten voor dienstverleners in Google

Onze verwachting voor 2022 is dat er in dit jaar nog meer gezocht gaat worden naar dienstverlenende bedrijven via Google. Als we kijken naar ‘accountant’, dan zien we dat het gemiddelde aantal zoekopdrachten per maand in oktober 2017 t/m september 2017 op 8100 per maand ligt.

In dezelfde periode, maar dan tussen oktober 2020 t/m september 2021 zien we 12100 zoekopdrachten per maand in de zoekresultaten. Dit is ook een aanzienlijke toename. We verwachten dat dit in 2022 verder toeneemt. Hieronder kan je een overzicht vinden van oktober 2017 t/m september 2021.

SEO groei in 2022

Als we naar onze eigen branche kijken, dan zien we ook een aanzienlijke toename bij zoekopdrachten zoals ‘linkbuilding uitbesteden’ en ‘linkbuilden uitbesteden’:

Groei linkbuilding uitbesteden 2022

4.     Competitie in de zoekresultaten neemt verder toe in 2022

Ons is het afgelopen jaar opgevallen dat steeds meer bedrijven actief aan linkbuilding doen. Met behulp van onze tools kunnen we de opbouw van een linkprofiel bekijken.

Onze verwachting voor SEO in 2022 is dat de intensiviteit van linkbuilding verder zal toenemen, zowel op het gebied van kwaliteit (hoofddoel) als kwantiteit. Ter vergelijking hebben we het linkprofiel bekeken van webshops die op de eerste pagina in Google staan met ‘vlaggetjes’:

Linkprofiel 2022

Bron: Ahrefs

In de grafiek hierboven kan je het aantal verwijzende domeinen zien vanaf 6 maart 2013 tot en met vandaag. Sinds midden 2020 is het aantal verwijzende domeinen met ongeveer 400 toegenomen. Ook concurrenten hebben extra aandacht besteed aan hun linkprofiel. Hieronder zie je een concurrent met ook een aanzienlijke stijging in het aantal verwijzende domeinen.

Aantal verwijzende domeinen 2022

Soortgelijke grafieken zien we in veel branches. Stel dat je begin 2022 besluit te beginnen met SEO en linkbuilding, maar je hebt nog vrijwel geen links of verwijzende domeinen, dan is er een intensieve linkbuilding strategie nodig om dit soort linkprofielen te evenaren.

Het is nog steeds mogelijk, maar naarmate dit soort linkprofielen door de jaren heen steeds verder worden uitgebouwd wordt het steeds lastiger om op hetzelfde niveau te komen. Twijfel je of je in 2022 (extra) wilt investeren in SEO en linkbuilding? Wij kijken graag voor je naar het opgebouwde linkprofiel van jouw concurrenten, zodat we de kansen goed voor je kunnen inschatten.

Daarnaast is het goed om de aanwezige relevante content (teksten) te bekijken. Bevat jouw website wel genoeg content in vergelijking met jouw concurrenten? Wellicht is het structureel schrijven van blogs of SEO teksten een advies. 

Wanneer je niet over deze tools beschikt om jezelf dit inzicht te verschaffen helpen wij je natuurlijk graag. Het komt dan ook in toenemende mate voor – en daar kan niemand iets aan doen – dat wij mensen met onrealistische doelstellingen moeten teleurstellen.

Heb je net een nieuw domein geregistreerd en wil je binnen drie maanden bovenaan staan met ‘vlaggetjes’, dan is dat met een basispakket of zelfs een superpakket en een paar Boost XL pakketten helaas echt niet meer mogelijk in 2022 (en om heel eerlijk te zien voor 2022 ook al niet meer).

Maar, wat is er dan wel mogelijk op het gebied van SEO in 2022?

2022 wordt echt hét jaar van websitesnelheid en –techniek. Dit heeft in 2021 al een vlucht genomen door doordat Google heeft besloten om vanaf mei 2021 de Core Web Vitals als nieuwe factoren op te nemen. Hoe sneller jouw website laadt, hoe beter dit is voor jouw bezoekers. Daarnaast is het van groot belang dat de website probleemloos werkt op elk apparaat.

Google Mum Update

Google MUM update & AI (kunstmatige intelligentie)

Daarnaast heeft Google in september van dit jaar (2021) aangekondigd een nieuwe update door te voeren, de Google MUM update, oftewel Multitask Unified Model. MUM is een AI onderdeel (artificial intelligence) van Google.

Deze update geeft nieuwe vervolgvragen weer in de zoekmachine, zodat mensen naast het originele antwoord op hun vraag ook antwoorden op eventuele vervolgvragen krijgen. Dit is vooral het geval wanneer je originele vraag een vrij algemene vraag was, bijvoorbeeld ‘Wat is SEO’. Vervolgens krijg je een ‘Things to know’ oftewel Google Answer box te zien in de zoekopdrachten.

Op deze manier geeft Google haar gebruikers meer relevante informatie over een bepaald onderwerp. Een mooie ontwikkeling. Je kunt je onderscheiden in de zoekresultaten met een FAQ per pagina of een hoofdonderwerp. Onderaan elke categorie, bijvoorbeeld ‘vlaggetjes’, kan je de meest gestelde vragen met antwoorden uitwerken in een FAQ.

Naast deze ‘Things to know’ box komt Google met een Topic Exploration. Dit houdt in dat er relevante onderwerpen worden getoond die verwant zijn met jouw zoekopdracht. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar vlaggetjes, dan kan Google je tevens ballonnen of soortgelijke producten voorstellen.

De AI verbeteringen die met de Google MUM update worden doorgevoerd zorgen ervoor dat je daarnaast nog gemakkelijker een zoekopdracht kan doen met behulp van een foto. Stel dat je een foto maakt van bepaalde vlaggetjes die je ergens hebt zien hangen, dan laat Google vervolgens soortgelijke producten en/of video’s zien.

Ook onze hulp nodig in 2022?

Het kan een enorme hoeveelheid werk betekenen om voor veel hoofdpagina’s een FAQ gedeelte te bedenken. Daarnaast is misschien jouw huidige website aan vernieuwing toe. Kan je hier onze hulp wel bij gebruiken? Neem dan contact met ons op. Wij staan voor je klaar!

 Local Scope