Ziet uw bezoeker die op uw website komt – doordat u hoog in Google staat – wel direct wat hij of zij wil zien? Dat er ook aandacht moet worden besteed aan hoe een landingspagina eruit ziet (waar de Google gebruiker op binnenkomt) wordt wel eens vergeten. Dit heeft als resultaat dat een bezoeker op uw website afschrikt wegens een grote hoeveelheid platte tekst zonder beeldmateriaal of een kleine – net niet weggewerkte – foto in de rechterbovenhoek. Die foto staat er alleen maar voor de alt tekst die in de html van de website moet staan om nog net die ene factor te kunnen ‘scoren’ om online beter vindbaar te zijn. Als gevolg klikt men direct weg – want dat lijkt alweer op zo’n duidelijk geoptimaliseerde tekst. Heel fijn voor Google, maar een conversiekiller. Waar ligt de balans en hoe kunt u sfeer en beleving in uw website aanbrengen? In deze blog geven wij u een aantal tips over sfeer en beleving!

Spareribs

Deze foto zorgt ervoor dat de bezoeker deze spareribs wel op MOET eten

Beeldend materiaal of sfeer uitademende foto’s

Of u veel beeldmateriaal nodig heeft is afhankelijk van de branche waarin u zich bevindt. Beoefent u een beroep waarbij u het eindresultaat kunt laten zien? Denk aan een bouwbedrijf of een schilder, maar ook aan een restaurant die mooie foto’s kan plaatsen van het geserveerde eten. Dan is het van belang dat er foto’s op de website komen van de gerealiseerde projecten.

Bezoekers van uw website willen ambacht en expertise kunnen zien of de sfeer kunnen proeven. Sfeer is belangrijk, vooral wanneer er producten of diensten worden aangeboden waarbij het eindresultaat nog niet helemaal bekend is of waarbij een product mooi moet kunnen staan in een woonkamer of keuken (denk aan een vaas). Bent u over het algemeen veel goedkoper dan uw concurrenten, dan is een luxe uitstraling waarschijnlijk niet wat u nodig heeft. Richt u zich op de kwaliteit, dan moet u dit ook uitstralen.

Persoonlijke teksten

Spreekt u uw doelgroep aan met u, of met je? Dit verschil zien wij vaak bij webwinkels, die – wanneer zij in de je-vorm schrijven – een minder grote afstand tussen de bezoeker op de website en zichzelf willen creëren. Persoonlijke teksten kunnen hierop inspelen, door te schrijven over ‘droomsituatie’ en hierdoor sfeer en beleving te creëren.

Kapper Zwolle
Hierbij een voorbeeld voor een kapper in Zwolle:

Beleving..

“Neem jij maar heel af en toe tijd voor jezelf? Even ontspannen met een kopje koffie, een een hoofdmassage voordat je geknipt wordt…

Wat wil je nog meer naast een nieuw kapsel volgens de nieuwste zomertrends? Niet alleen je haar, maar ook jij krijgt de aandacht die je verdient. Bel ons op 038-telefoonnummer voor een afspraak. Wij vertellen je graag meer over de nieuwste zomertrends van dit jaar!”

Dit kun je ook doen, maar geeft minder beleving:

Help, een opsomming!

“Wij zijn al jaren de beste kapper van Zwolle, omdat wij volgens de nieuwste trends werken. Bij ons kun je terecht voor verschillende stijlen zoals krullen, permanent, verven, coupé de soleil, bruidskapsels, kleuren inclusief wassen, wassen en föhnen, en nog veel meer….’. Afspraak maken? Bel ons op 038-telefoonnummer!”

Wat vindt u zelf aantrekkelijker om te lezen?

Typfouten

Kwaliteit van de teksten

Typefouten, iets wat eigenlijk echt niet kan. Natuurlijk kan een foutje er zo in sluipen. Neem de tijd voor het schrijven van uw website teksten. Lukt het u niet om – ondanks bloed, zweet en tranen – niet om webteksten te schrijven voor uw website, dan kunnen wij dat eventueel voor u doen. Ook een verkeerde zinsopbouw of een verkeerde benadering van uw bezoekers kan afschrikken. Laat u daarom goed adviseren of verdiep u zelf in uw doelgroep. Hoe wil uw doelgroep het liefst aangesproken worden? Op wat voor manier wilt u uw doelgroep benaderen? Goede content wordt wel eens onderschat.

Call to actions en sfeer

Waar wilt u de mensen naartoe leiden? Tot een aankoop? Of misschien naar het downloaden van een brochure? Of wilt u dat zij contact opnemen of reserveren voor een culinair avondje in uw restaurant? Waarom zou uw doelgroep uw product of dienst afnemen, wat onderscheidt u van uw concurrenten?

Zoekt men een kapper in Zwolle, dan wil de bezoeker waarschijnlijk een prijslijst zien en weten wat de kapper in huis heeft aan expertise. Zoekt men op ‘Meisjeskleding maat 50’ dan willen mensen waarschijnlijk een overzicht zien van producten, die te filteren zijn op ‘broekjes, shirtjes met lange mouwen, korte mouwen’ en die ook nog eens te bestellen en direct te betalen zijn. Zo is het voor iedereen weer anders, alleen moet daar wel goed op worden ingespeeld. Brengt u sfeer en onderscheidend vermogen in uw website aan, dan is de kans groter dat uw doelgroep bij u koopt.

SEO in combinatie met sfeer en beleving

Wij hopen dat u deze week weer heeft genoten van onze blog! Sfeer en beleving aanbrengen in een website is namelijk van belang, vooral wanneer u zich wilt onderscheiden van uw concurrentie. Denk hierbij aan het uitvergroten van uw Unique Selling Points. Onderscheidt u zich door de kwaliteit die u levert, of juist door goedkoop te zijn? Of heeft uw product of dienst een bijzonder verhaal? Breng dit naar voren door sfeer en beleving in uw website aan te brengen.

Bij zoekmachine optimalisatie (SEO) voegen wij tegenwoordig niet alleen maar een tekst toe, maar helpen wij u ook door sfeer en beleving aan te brengen in onze landingspagina’s. Zo zorgen wij er samen voor dat u meer aanvragen via uw website ontvangt. Wilt u meer weten? Vul dan onderstaand contactformulier in!

 Local Scope