Onze vorige blog van twee weken geleden ging over producten en diensten die seizoensgebonden zijn. Wij raken als Googlefanaten niet over de zoekmachine uitgepraat, omdat wij als internetmarketing bureau veel waardevolle informatie uit de gegevens kunnen halen. Deze liggen daar, zo voor het oprapen. Toch weten veel mensen niet van het bestaan van deze gegevens. Daarom willen wij dit graag met u delen: trends die ook in Google zichtbaar worden en zijn. Google vertelt ons, zonder dat wij hier veel moeite voor hoeven te doen, welke producten en diensten interessant zijn op dit moment. Natuurlijk moet er wel een zoekwoord ingevoerd worden, waarna er te zien is of het interessant is om in te stappen.

Ook kun je in een ogenblik zien welke zoekwoorden er vandaag trending zijn. Wij raadplegen daar wel eens Google Trends voor. Hierin kun je terugkijken tot en met het jaar 2004. Naast dat het waardevol kan zijn om te bekijken of er wel markt is voor uw product of dienst, is het ook erg leuk om eens te ‘graven’ in de jaren 2004 tot en met nu. In deze blog gaan wij behandelen wat nu populair is en wat de laatste jaren populair was. Een hoop cijfertjes, maar erg leuk om te weten!

Virtual Reality bril populair Google


Zeer populaire trend: Virtual reality bril

Hoge kwaliteit video bekijken, waarbij u zelf kunt rondkijken alsof u er op dat moment bij bent. Ondanks dat wij, eerlijk gezegd, nog niet vanaf 2014 van het bestaan weten, is het zo dat er in april 2014 al 480 mensen zochten naar het product. In januari 2015 lag dit aantal al op 1600 mensen. Een jaar later, in januari van dit jaar, zochten er 9900 mensen op ‘Virtual reality bril’. In maart werd er 12100 keer op gezocht, wat inhoudt dat de virtuele bril nog steeds terrein wint.

De ondernemer die in april 2014 opmerkte dat een Virtual Reality bril wel eens erg interessant kon gaan worden, heeft als het ware het wiel opnieuw uitgevonden. Ondernemers die de markt in de gaten houden en op tijd op deze trends inspelen kunnen lang van te voren starten met zoekmachine optimalisatie. Stapt een ondernemer er nu nog in, dan is het wel aan te raden om zo snel mogelijk te starten met het optimaliseren van de website. Grote spelers als Bol.com zijn vaak lastig te evenaren.

Maaltijdbox populair


Plotselinge trend: online boodschappen doen

Medio 2014 zochten er gemiddeld 880 mensen naar ‘Online boodschappen doen’. Af en toe – bijvoorbeeld wanneer iets ineens erg veel in het nieuws komt – wordt er ontzettend veel gezocht op een bepaalde term. In augustus 2015 waren 2900 mensen geïnteresseerd in het doen van online boodschappen. Achteraf gezien zijn er in augustus 2015 erg veel nieuwsartikelen gepubliceerd over het onderwerp. Daarna zakte de interesse weer weg, dit is teruggezakt naar 880 tot 1300 keer per maand.

De maaltijdboxen zijn niet aan te slepen

Tijdens het schrijven van deze blog waren wij toch ook erg benieuwd hoe dit dan zit met de maaltijdbox, omdat één van onze teamleden dit ook een keer wil proberen. Af en toe – zo afwachtend als ze soms is – wacht ze eerst af wat andere mensen ervan vinden. Inmiddels zijn er erg veel meningen op het internet te lezen. Uit onze gegevens blijkt dat de maaltijdbox in één klap populair werd. Waar er in juli 2015 ‘nog maar’ 1900 mensen zochten naar een maaltijdbox, werd dit in augustus 2015 ineens 9900 keer. Een maand later wilden 12100 Nederlanders meer weten over de maaltijdbox.
Erg interessant, omdat het daarbij dan ook van belang is dat men de box kan vergelijken. Ook het vergelijken van een maaltijdbox wordt 320 keer per maand ingetypt in de zoekmachine.

Scoobydoo touwtjes

Loombandjes vinden we niet meer interessant

Zoals dat we vroeger ‘niet konden leven’ zonder flippo’s, een Tamagotchi of een Furby waren loombandjes enige tijd geleden erg populair. Uit Google is op te maken dat loombandjes ineens ontzettend trendy werden in mei 2014. Waar in april nog maar 880 mensen zochten naar loombandjes, zochten er in mei ineens 8100 mensen naar het product. In juni 2014 werd dit zelfs 14800 keer.

Een jaar later, in maart 2015 was het product ineens helemaal niet meer interessant en werd er nog maar 720 keer naar gezocht in de zoekmachine. Toch zijn er in maart 2016 nog 590 mensen geïnteresseerd in loombandjes, maar waarschijnlijk heeft het toch zijn beste tijd al gehad.
Bij loombandjes denken wij aan scoobydoo touwtjes. In Google Trends kunnen wij zien dat het knopen van scoobydoo touwtjes een regelrechte hit werd in 2004. Uit Google Trends zijn dus ook een hoop andere – misschien niet relevante zaken voor uw onderneming – te halen, die leuk zijn om te zien.

Waarom zijn de trends van Google van waarde voor uw onderneming?

Wilt u graag een nieuwe weg in slaan? Of bent u pas begonnen met uw onderneming? Dan geeft Google u antwoord op de vraag of er wel gezocht wordt naar het product of de dienst die u graag aan wilt bieden. Want u kunt wel een webwinkel beginnen, maar kijk dan eerst of er wel interesse is in hetgeen wat u graag aan wilt bieden. Start daar eens mee en kijk daarna pas verder. Heeft u hier hulp bij nodig? Dan helpen wij u hier graag bij door eens door de data van Google te spitten. Uit de trends en de zoekopdrachten van Google wordt namelijk een hoop duidelijk, zolang u maar weet waar uw klanten naar zoeken.

 Local Scope