Hey Google, hoe kan ik nou zelf inspelen op Voice Search?
Wil je op Voice Search inspelen, dan is het handig om de ‘question keywords’ (in het Nederlands: conversationele zoekwoorden) mee te nemen in het optimalisatie verhaal. Er zijn zoveel vragen die potentiële klanten vast ook over jouw diensten of producten kunnen stellen. Je kunt deze bedenken en opschrijven of je kunt de Zoekwoordplanner raadplegen om te achterhalen welke vragen gesteld of ingetypt worden. Een kanttekening bij Voice Search is dat jouw Google Assistent antwoord kan geven op basis van ‘zoekresultaat 0’. Dit zoekresultaat is van Google zelf. Als ik vraag aan Google: ‘hoeveel inwoners heeft Amsterdam’ leest Google een antwoord voor uit ‘zoekresultaat 0’, namelijk 821.753 inwoners in 2015.Wat doet Voice Search voor local SEO?
Alle gesproken zoekopdrachten hierboven hebben nog niets te maken gehad met de lokale zoekopdrachten, terwijl dat een erg belangrijk onderdeel is van ons bedrijf. Ik weet het cijfer niet exact, maar ik denk dat ongeveer 90% van onze klanten over lokale zoekwoorden beschikt. Google Mijn Bedrijf en Google Maps is bij deze gesproken zoekopdrachten erg belangrijk.
Als ik vraag aan mijn Google Assistent ‘Wie is de beste schoonheidsspecialiste in Hengelo’, dan komt een klant van ons (Massage- en Schoonheidssalon Skin Glow) als eerste in Google Maps tevoorschijn. Om deze reden is een volledig ingevulde Google Mijn Bedrijfsvermelding, Google reviews van klanten en linkbuilding erg belangrijk.
Organische zoekresultaten en Voice Search
Daarnaast is lokale vindbaarheid van de website in de organische zoekresultaten van groot belang. Als ik vraag aan mijn Google Assistent waar ik een reanimatiecursus in Enschede kan volgen, dan komt een klant van ons – Reanimerendoejezo.nl – naar boven met een organisch zoekresultaat. Het zoekresultaat leidt naar de toegevoegde landingspagina ‘Reanimatiecursus Enschede’ en niet naar een zoekresultaat van Google Maps. Hoe gaaf is dat! Hoe krijg je dat voor elkaar? Update je een Google Mijn Bedrijfsvermelding of meld je aan. Daarnaast is het belangrijk dat je zogeheten landingspagina’s zoals bij Reanimerendoejezo.nl toevoegt. Belangrijk is wel dat goede, unieke content is en niet alleen maar een paar keer het zoekwoord + locatie bevat. Vertel in het geval dat relevant is waar klanten kunnen parkeren in de buurt en wat de openingstijden zijn.Meer weten over voice search en SEO?
Ons team van experts helpt je graag. Neem contact op via klantenservice@localscope.nl of via onderstaand telefoonnummer.