Voice Search & SEO is booming! Verwacht wordt dat in 2020 50% van alle zoekopdrachten wordt ingesproken. Hoe verhoudt zich dit in de Zoekwoordplanner? Worden er veel langere zoektermen gebruikt? Wat doet Voice Search voor local SEO

Met de opkomst van Voice Search gaat er een nieuwe wereld open. Hoe werkt dit allemaal? En wat betekent dit voor onze dienstverlening? In deze blog nemen wij je mee in de wereld van spraak(zoek)opdrachten. 

Voice Search: wat betekent dit voor de zoekopdrachten en zoekresultaten?

Met de komst van Voice Search is het nog makkelijker om snel wat te vragen. Je kan namelijk vele malen sneller een vraag stellen dan een vraag intypen, vooral wanneer je ook nog over de juiste apparaten beschikt zoals een smartwatch, Google Home of Google Nest Hub of simpelweg een smartphone. Een vraag stellen aan Google met je smartphone is namelijk zo gedaan. 

Op mijn telefoon hoef ik alleen het rondje onderin in te houden. Vervolgens zie ik 4 rondjes in de kleuren van Google en kan ik iets vragen of zeggen. Ik gebruik Voice Search nog niet zo vaak, daarom denk ik dat het toch wat onnatuurlijk aanvoelt om mijn telefoon bevelen te geven. Om deze reden kies ik voor een uitgebreide gesproken zoekopdracht. 

Handig is in deze om een makkelijk onderwerp te bedenken. Om een willekeurig en simpel voorbeeld te nemen: een ei koken. Als ik ‘ei koken’ in de Zoekwoordplanner invoer gebeurt er dit:  

Klik op de afbeelding om te vergroten

Als ik mijn Google Assistent wil vragen hoe lang een ei moet koken, dan zeg ik niet ‘hoe lang ei koken’, maar ‘Hoe lang moet ik een ei koken’. Spraakopdrachten bevatten vaak een uitgebreidere vraag. ‘Hoe lang ei koken’ is de verkorte typversie. 

Google Assistent geeft het volgende antwoord (leest voor): ‘Volgens Puur Gezond Eet: als je een ei in het water doet vanaf het moment dat het water kookt: zacht ei 3 tot 4 minuten. Hard ei 5 tot 6 minuten’. Vervolgens zie ik op mijn telefoon het bijbehorende zoekresultaat. 

Wat gaaf is aan de resultaten bij de langere Voice Search opdrachten is dat het resultaat wordt voorgelezen en de bedrijfsnaam wordt genoemd. Dit gebeurt overigens nog niet bij elke vraag. Als ik vraag hoe lang ik broccoli moet koken geeft Google antwoord in zoekresultaten en wordt het niet voorgelezen. Waarschijnlijk moet het nog verder worden uitgerold of voldoen er nog geen zoekresultaten als direct antwoord op de specifieke vraag.

Hey Google, hoe kan ik nou zelf inspelen op Voice Search?

Wil je op Voice Search inspelen, dan is het handig om de ‘question keywords’ (in het Nederlands: conversationele zoekwoorden) mee te nemen in het optimalisatie verhaal. Er zijn zoveel vragen die potentiële klanten vast ook over jouw diensten of producten kunnen stellen. Je kunt deze bedenken en opschrijven of je kunt de Zoekwoordplanner raadplegen om te achterhalen welke vragen gesteld of ingetypt worden. 

Een kanttekening bij Voice Search is dat jouw Google Assistent antwoord kan geven op basis van ‘zoekresultaat 0’. Dit zoekresultaat is van Google zelf. Als ik vraag aan Google: ‘hoeveel inwoners heeft Amsterdam’ leest Google een antwoord voor uit ‘zoekresultaat 0’, namelijk 821.753 inwoners in 2015. 

Google gebruikt hier wel een bronvermelding bij en geeft aan dat deze gegevens afkomstig zijn van de Verenigde Naties, Eurostat. Het zoekresultaat op de eerste plek is een krantenartikel van het AD uit 2017 en pas daarna wordt Wikipedia weergegeven met het meest recente inwonersaantal: namelijk 863.202 inwoners op 1 januari 2019. Het eerste antwoord dat Google geeft is wel de waarheid, maar is daarentegen wel gedateerd. 

Daarom is het belangrijk dat je met Voice Search een zo’n specifiek mogelijke vraag stelt. Als ik vraag ‘hoeveel inwoners heeft Amsterdam in 2019’ geeft Google Assistent namelijk het volgende antwoord: ‘Volgens Wikipedia: de gemeente Amsterdam telt 863.202 inwoners’. Op dat moment wordt toch Wikipedia als het meest relevante zoekresultaat gekozen. Als Voice Search gebruiker wil je een zo’n relevant mogelijk antwoord. Daarom is het bij het schrijven van een artikel belangrijk dat er een duidelijk antwoord wordt gegeven op ‘question keywords’. 

Nog belangrijker: omdat bij sommige apparaten het zoekresultaat alleen wordt voorgelezen, is het nog belangrijker om op die felbegeerde eerste plek in Google te komen. De vraagsteller heeft namelijk geen mogelijkheid om de andere zoekresultaten te bekijken.

Wat doet Voice Search voor local SEO? 

Alle gesproken zoekopdrachten hierboven hebben nog niets te maken gehad met de lokale zoekopdrachten, terwijl dat een erg belangrijk onderdeel is van ons bedrijf. Ik weet het cijfer niet exact, maar ik denk dat ongeveer 90% van onze klanten over lokale zoekwoorden beschikt. Google Mijn Bedrijf en Google Maps is bij deze gesproken zoekopdrachten erg belangrijk. 

Als ik vraag aan mijn Google Assistent ‘Wie is de beste schoonheidsspecialiste in Hengelo’, dan komt een klant van ons (Massage- en Schoonheidssalon Skin Glow) als eerste in Google Maps tevoorschijn. Om deze reden is een volledig ingevulde Google Mijn Bedrijfsvermelding, Google reviews van klanten en linkbuilding erg belangrijk. 

Het is namelijk zo dat ondanks een andere salon net iets meer reviews heeft en voor mijn woonadres dichterbij ligt toch als tweede wordt weergegeven. Dit kan te maken hebben met de waarde van de website, echter kan ik dit niet met zekerheid te zeggen. Desalniettemin is Skin Glow het topresultaat, hoera!

Soms wordt er nog maar een resultaat aanbevolen, bijvoorbeeld wanneer ik zeg tegen mijn Google Assistent dat ik graag naar een letselschade advocaat in Groenlo wil. Op dit moment wordt er een routebeschrijving aangegeven naar een klant van ons, Lefers Advocaten. Verder worden er helemaal geen andere alternatieven aangeboden. 

Dit gebeurt ook wanneer ik zeg ‘ik wil graag naar een lekker restaurant in Haaksbergen’, dan maakt Google al een route aan naar Restaurant de Blankenborgh.

Organische zoekresultaten en Voice Search

Daarnaast is lokale vindbaarheid van de website in de organische zoekresultaten van groot belang. Als ik vraag aan mijn Google Assistent waar ik een reanimatiecursus in Enschede kan volgen, dan komt een klant van ons – Reanimerendoejezo.nl – naar boven met een organisch zoekresultaat. Het zoekresultaat leidt naar de toegevoegde landingspagina ‘Reanimatiecursus Enschede’ en niet naar een zoekresultaat van Google Maps. Hoe gaaf is dat!

Hoe krijg je dat voor elkaar? Update je een Google Mijn Bedrijfsvermelding of meld je aan. Daarnaast is het belangrijk dat je zogeheten landingspagina’s zoals bij Reanimerendoejezo.nl toevoegt. Belangrijk is wel dat goede, unieke content is en niet alleen maar een paar keer het zoekwoord + locatie bevat. Vertel in het geval dat relevant is waar klanten kunnen parkeren in de buurt en wat de openingstijden zijn. 

Daarnaast is lokale linkbuilding belangrijk, dus dat er relevante linkjes worden aangemaakt die jouw dienst + locatie of werkgebied bevatten. Je kunt je eventueel nog aanmelden bij online bedrijvengidsen zodat jouw bedrijf en adres vaker genoemd worden. Liever linkbuilding uitbesteden? Wij helpen je van harte!