Een ankertekst (oftwel anchor tekst) is een stukje tekst op een pagina die naar een andere website linkt. Wanneer je klikt op deze link ga je naar een andere website of naar een andere pagina op dezelfde website. Zoekmachines waarderen ankerteksten, omdat het bezoekers naar relevante andere informatie leidt.

Belangrijk is wel dat je het gebruik van ankerteksten op een goede manier toepast. Relevante ankerteksten bevatten het onderwerp waar de pagina – waar je naartoe verwijst – ook over gaat. Ankerteksten met een hyperlink kunnen op elke plek in de website worden toegepast. Er zijn bijvoorbeeld al links met ankerteksten in de menubalk van de website te vinden.

Ankerteksten en SEO

Is een ankertekst belangrijk voor SEO?

Bij zoekmachine optimalisatie zijn ankerteksten onderdeel van de online vindbaarheid. De ankertekst zal bepaalde woorden bevatten die aangeven over welk onderwerp de pagina gaat waar naartoe wordt verwezen. De zoekmachines kunnen deze ankerteksten ook lezen, waardoor het belangrijk is dat je relevante ankerteksten gebruikt in de website. Ook is het belangrijk dat de linkjes die naar jouw website verwijzen (vanaf andere websites) verschillende relevante teksten bevatten.

Kan ik ook teveel ankerteksten gebruiken?

Ja, dat kan inderdaad het geval zijn. Wanneer je te vaak dezelfde ankertekst gebruikt kan er overoptimalisatie plaatsvinden. Heel veel dezelfde ankerteksten kunnen ervoor zorgen dat de interne linkbuilding of linkbuilding vanaf andere websites naar die van jou niet natuurlijk lijkt. Er is dan kans dat de zoekmachines jouw website kunnen wantrouwen. Zorg er daarom voor dat je genoeg diversiteit aanbrengt in de ankerteksten die je op jouw website gebruikt. Daarnaast is het belangrijk dat de websites die naar jou verwijzen verschillende ankerteksten gebruiken. Wij noemen dit ook wel ankerdiversiteit.

Welke dingen kan ik het beste wel en niet doen?
Naast het gebruik van nuttige ankerteksten zijn er ook woorden die niet zo relevant zijn om te gebruiken. Je ziet wel eens linkjes met de ankertekst:

  • Lees meer
  • Klik op deze link
  • Klik hier
  • Meer informatie

Deze ankerteksten voegen niet zo heel veel toe, maar het af en toe gebruiken hiervan kan geen kwaad. Het beste kan je een relevant (sub)onderwerp gebruiken van de pagina waar je naartoe verwijst. Dit zorgt ervoor dat de bezoeker duidelijk weet waar hij/zij naartoe wordt verwezen zodra er op de link geklikt wordt.

Hoe zorg ik ervoor dat ik diversiteit aanbreng in mijn ankerteksten?

Voor onszelf, maar ook voor onze klanten is het gebruik van verschillende ankerteksten belangrijk. Wat kan helpen om relevante ankerteksten te gebruiken is Answerthepublic.com. Ook kan een zoekwoordenonderzoek helpen om inzichtelijk te krijgen waar mensen nog meer naar zoeken. Voor die specifieke zoekwoorden zou je dan een aparte pagina kunnen aanmaken.

Welke varianten zijn er?

  • Trefwoorden: deze ankertekst bevat precies het juiste zoekwoord, bijvoorbeeld ‘Personal trainer Groningen’.
  • Trefwoorden + extra toevoeging: deze ankertekst bevat jouw zoekwoord, maar daar zijn één of meer woorden aan toegevoegd. Stel dat je een linkje plaatst naar de pagina ‘personal trainer Groningen’, dan kan je bijvoorbeeld als ankertekst ‘kosten personal trainer Groningen’ gebruiken.
  • Merknaam: bijvoorbeeld ‘Local Scope’ of ‘Zalando’
  • Gedeeltelijk trefwoord: deze ankertekst bevat een gedeelte van het zoekwoord, bijvoorbeeld ‘Personal trainer’ (Groningen is weggelaten).
  • Volledige URL: de ankertekst bestaat uit de volledige url van de website, bijvoorbeeld: https://localscope.nl/
  • nl: deze ankertekst bestaat uit localscope.nl (zonder https:// ervoor)
  • Home-url: de ankertekst verwijst naar de voorpagina/homepagina van de website
  • URL met www.: de ankertekst bevat geen https://, maar wel localscope.nl.
  • Geen tekst: soms komt het voor dat een link geen ankertekst heeft, bijvoorbeeld bij het gebruik van een afbeelding. Een afbeelding kan namelijk ook een hyperlink krijgen naar een andere pagina of website.
  • Blogtitel of paginatitel: de ankertekst is hetzelfde als de metatitel van een pagina of blogbericht.

Natuurlijke ankerteksten: deze ankerteksten bevatten geen zoekwoorden, maar bijvoorbeeld ‘kijk hier’ of ‘lees meer’.

In de afbeelding hieronder zie je een printscreen van onze voorpagina. ‘Linkbuilding’ is de ankertekst, de link verwijst naar de pagina ‘Linkbuilding’.

Ankertekst oranje
 Local Scope